ترکیه – گرجستان – ارمنستان

یک سفر 5 روزه به ترکیه و گرجستان و ارمنستان

شهر زیبای باتومی گرجستان

هدف این سفر بیشتر گرجستان بود به همین منظور ترکیه را به سرعت پشت سر گذاشتم (توضیحات گرفتن پلاک ترانزیت و عبور از مرز قبلا در سفر به استانبول گفته شده)، من معمولا مسافرت را بعد از ظهر شروع می کنم و کلا ترجیح می دهم شب در جاده رانندگی کنم و به هیچ عنوان هم در ایران هتل یا مسافر خانه نمی روم . اغلب یک سره یا با استراحت کوتاه جهت خوردن شام و نماز خواندن سریع از مرز خارج می شوم و هر کجای مسیر در خارج از ایران استراحت می کنم چون هم کیفیت هتلها بالاتره و هم قیمتها خیلی مناسب تر از ایران هست.

در این سفر چون زمان کوتاه بود یک جورایی رکورد زنی کردم و اغلب در حال رانندگی بودم . پس از عبور از مرز به سمت باتومی گرجستان که یک شهر ساحلی هست حرکت کردم ، در مسیر به ترتیب :

• ایقدیر
  • کارس
  • اردهان

عبور کردیم .

در مسیر با چند تاجر ایرانی که مشغول سفر به گرجستان بودند آشنا شدم و چون آنها مداوم به گرجستان سفر می کردند و بنده هم با خانواده بودم آنها من را از مسیری که در نظر داشتم منصرف کردند و مسیری جایگزین به من پیشنهاد کردند و دلیلشان هم این بود که جاده باتومی خیلی خراب هست ، آنها پیشنهاد کردند بجای اینکه من کلا ترکیه را طی کنم و از مرز باتومی وارد شوم در میانه مسیر و از مرز دیگری وارد گرجستان شوم و در داخل گرجستان به سمت باتومی حرکت کنم و چون خودشان به سمت تفلیس می رفتند در مسیر از من جدا شدند . آن زمان من یک جی پی اس گارمین Map60CSX داشتم ولی تهیه نقشه آن کار ساده ای نبود و عملا در خارج از ایران برای من زیاد کاربرد نداشت .

نقشه مسیری که رفتم :

مسیر تهران به گرجستان

خلاصه طبق راهنمایی و نشانی های آنها مقداری مسیر را جلو رفتم ولی متاسفانه یا خوشبختانه از مسیر اصلی خارج شده بودم و به یک جاده بکر کوهستانی سنگلاخ و بسیار زیبا منحرف شدم و در مسیر روستاها و طبیعت بسیار زیبایی را شاهد بودم ، جنگل ، آبشار ، دریاچه ، برف ، انواع حیوانات و … جاده بسیار خراب بود و با توجه به اینکه من با سواری رفته بودم و نیسان پاترولم را باخود نبرده بودم یکم سخت بود، ولی زیبایی های راه سختی راه را هموار می کرد .

در میان راه بدلیل نداشتن نقشه و GPS مجبور به پرسیدن آدرس و مسیر شدیم ولی متاسفانه اغلب انگلیسی بلد نبودند . در میان راه به 2 دختر اروپایی رسیدیم که کنار جاده نشته بودند . تصمیم گرفتم که آدرس باتومی را از آنها به پرسم ، تامتوجه شدند مه مسیر من هم باتومی است بلافاصله از من درخواست کردند که آنها را با خودم ببرم . در واقع آنها مسافران hitchhiking یا به عبارتی  رایگان سوار بودند ، پس از کپ و گفت در ماشین متوجه شدم که آنها از آلمان به همین طریق خودرا به گرجستان رسانده بودند .

بلاخره به شهر زیبا و رویایی باتومی رسیدیم . دو مسافر اروپایی ما کنار دریا پیاده شدند ، دیگر هوا تاریک شده بود و نورپردازی بسیار زیبای خیابانها و بازی زیبای آب و نور چشمها را خیره می کرد پس از نیم ساعت گشتن در شهر یک هتل کوچک و زیبای تازه تاسیس پیدا کردم و باهزینه شبی 30 هزار تومان با اینترنت و صبحانه در آنجا مقیم شدیم.

مسیر زیبای کوهستانی در گرجستان
گرجستان
مسیر زیبای تهران به گرجستان با ماشین شخصی

شهر باتومی بسیار زیباست و آدمهای خیلی محربان و خونگرمی دارد و اقامت خوب و لذت بخشی در آن داشتم ، فردای آن روز باتومی را به مقصد تبلیس پایتخت گرجستان ترک کردیم، جاده تماما ساحلی و بسیار بسیار زیبا بود و به هیچ عنوان از رانندگی در چنین جاده ای خسته نخواهید شد . در جاده زنان و دختران گرجستانی آثار هنری و دستی خود را که اکثرا با صدف و مرجانهای دریایی ساخته شده بود را با قیمت های بسیار خوب به فروش می رساندند .

باتومی گرجستان
نمایش زیبای آب نما در باتومی گرجستان

تبلیس هم بسیار زیبا بود و پس از آن به سمت ارمنستان بازگشتیم من چون قبلا ارمنستان رفته بودم فقط برای اینکه خانوادم آنجا را ببینند مجبور به پرداخت ویزا و بیمه ماشین شدم و چند نقطه دیدنی از جمله میدان جمهوریت ایروان را نشان بچه ها دادم ولی در ارمنستان اقامت نکردیم و فقط از آن گذر کردیم و بلاخره از طریق مرز نوردوز به ایران برگشتیم و بدین ترتیب یک رکورد بازدید 3 کشور در 5 روز را ثبت کردم.

تبلیس گرجستان
تفلیس گرجستان
تابلوی راهنمایی در گرجستان

4 دیدگاه دربارهٔ «ترکیه – گرجستان – ارمنستان»

1. سید امین طباطبایی

سلام من سید امین طباطبایی هستم
    تشکر از مطالب جالبی که منتشر کردید
    میخواستم جهت مهاجرت به ترکیه اقدام کنم ،اگر امکانش هست شماره تماس شما را داشته باشم یکم اطلاعات کاری بگیرم تشکر

1. سلام ، به خدا من وکیل مهاجرت نیستم و فقط تجربیاتی رو که بدست میارم در اختیار بقیه قرارمیدم شاید گره ای از کسی بازبشه و من باعث خیر بشم

2. سلام و وقت بخیر
    ممنون از اینکه تجربیات خودتان را در اختیار ما قرار می دهید
    می خواستم ببینم حدودا چه مقدار بنزیین مصرف شده و آیا در ترکیه و گرجستان امکان زدن گاز برای میاشین گاز سوز است؟

1. سلام مصطفی عزیز ، من اون موقع با سمند رفتم و فقط 20 لیتر بنزین در مسیر بازگشت و در کشور ارمنستان زدم و اکثرمسیر را با بنزین ایرانی موجود در باک خودم رفتم (به عبارتی 70 لیتر بنزین داخل باک به علاوه 20 لیتر هم که در ارمنستان زدم) . الان شرایط خیلی تغییر کرده و گرجستان برای پذیرش توریست واقعا متحول شده . من 2 سال پیش هم اونجا بودم ولی متاسفانه با قطار از آذربایجان رفته بودم . بنابراین در خصوص گاز اطلاعی ندارم . اینو باید از اهل فن پرسید . ممکنه پمپ گاز باشد ولی اینکه آیا سر نازل پمپ آنها به ماشین های ما بخورد یا نه هم جای سوال دارد.