سفر به اروپا با ماشین شخصی و سوار شدن به کشتی

سفر به اروپا با ماشین شخصی (قسمت2)

ادامه سفرنامه ، قسمت اول سفر زمینی به اروپا با ماشین که شامل وقایع و مسیر بازگشت از فرانسه به ایران می باشد. و شامل 2 بخش اروپایی و آسیایی هست.

بخش اول اروپا

بازگشت از فرانسه

در مسیر بازگشت از سفر به اروپا با ماشین شخصی مجددا از تونل بسیار زیبا و کار راه انداز مونت بلانک عبور کرده و از مسیر بزرگراه به سمت بندر آنکونا حرکت کردیم .

تونل مونت بلانک

یعنی واقع اگر این تونل نبود شاید حرکت در قله های برف گیر و یخی کوه آلپ هفته ها یا شاید ماهها به طول می انجامید.

تونل مونت بلانک بین ایتالیا و فرانسه به طول 12 کیلومتر

در بندر آنکونا همهمه ای که در رفتن وجود داشت نبود و فقط چند خودرو در بندر منتظر حرکت کشتی بودند و به راحتی بلیط تهیه کردم.

بندر ایتالیا

کشتی برگشت متعلق به کمپانی Anek Line بود ، در مجموع تفاوت زیادی بین این دو کشتی و امکانات آن نبود اگرچه در ساخت تنوع داشتند ولی در امکانات و خدمات تقریبا شبیه بودند.

کشتی کروز ایتالیا ANEK LINE
نمای کشتی در بندر ایتالیا

هرچه قدر من در مورد ماشین وسواس به خرج داده بودم و مقداری لوازم یدکی و حتی روغن هم به همراه آورده بودم ولی از باطری ماشین غافل شده بودم .

توصیه ایمنی

قبل از بازگو کردن مشکل بوجود آمده در کشتی یک نکته در خصوص روغن ماشین عنوان کنم . در پاراگراف قبلی از روغن گفتم ، در سفرهای طولانی طبیعتا شما فرصت برگشت به ایران و تعویض روغن را ندارید و قاعدتا با روغنهای تقلبی هم که به دست ما میرسد نباید توقع کارکرد بیش از 10 هزار کیلومتر را داشت.

بنابراین چاره ای جز تعویض روغن در سفر نمی باشد ، اما 2 مشکل وجود دارد .

• معمولا در اروپا کمپانی ها با تعویض روغن ماشین را گارانتی می کنند و اگر به دلیل سهل انگاری در سرویس ماشین و تعویض روغن و فیلتر برای ماشین مشکلی پیش آید جوابگو هستند ، به همین دلیل به ماشینی که سابقه آن را ندارند خدمات نمی دهند.
  • هزینه سرویس و خدمات در اروپا معمولا خیلی بالاست و با ایران قابل مقایسه نیست، ممکنه هزینه تعویض روغن چند برابر قیمت خود روغن برای شما تمام شود.

پس از سوارشدن به کشتی

اما ادامه ماجرا در کشتی :

من از کیفیت باطری غافل شده بودم و یخچال ماشین هم رفته رفته در حال تخریب باطری بود، هر چه پیش می رفتیم مدت روشن ماندن یخچال در حالت خاموش بودن ماشین کمتر می شد. تا جایی که در مسیر رفت جوری تنظیم کردیم برای داخل کشتی بتونیم محتویات یخچال رو مصرف کنیم و آن را خاموش کنیم .

ولی متاسفانه در مسیر برگشت فراموش کردم اینورتر را خاموش کنم و همانطور که قبلا عرض کردم، دسترسی به ماشین بعد از حرکت امکان پذیر نیست .

یکی از مخاطرات من در این سفر دریایی این بود که چه اتفاقی بعد از 17 ساعت خواهد افتاد.

جوری با خودم هماهنگ کردم که به محض اعلام از طرف کاپیتان برای مراجعه رانندگان به سمت پارکینگ من اولین نفر باشم که به ماشین برسم و اقدامی انجام بدهم.

سرانجام موعد مقرر فرا رسید و من بدون توجه و انتظار برای آسانسور پله هارو چندتا یکی پایین رفتم و خودم رو به ماشین رسوندم و دیدم ای وای باطری خالی شده و امکان استارت زدن هم نیست.

متاسفانه این سری ماشین من تقریبا جزو ردیف های دوم و سوم در کشتی بود و به تصور من الان کل ماشینها و تریلرها علاف من خواهند شد و کلی آبرو ریزی ….

شتابزدگی و شرمنده شدن

بلافاصله یاد پریزهایی که در اطراف کشتی برای اتصال کمپرها و تریلرها اوفتادم و سریعا شروع به سیم کشی از ماشین تا اولین پریز تابلو برق کردم.

همینطور که مشغول ایرانی بازی بودم ، یعنی اتصال اینورتر جهت شارژ باطری با یک سیم 2X0.75 ، دیدم صدای فش فش بی سیم کنارم میاد !

برگشتم دیدم یکی از مهندسین ایتالیایی برق کشتی پشت سرم ایستاده و با داد و فریاد میگه چه کار می کنی ؟ من شرح ماوقع رو بهش گفتم و اصلا براش مهم نبود و فقط داد میزد و می گفت با این سیم ؟! خطر مرگ داره ، سه فازه ، 380 ولته و …..

دیدم هرکاری می کنم یارو آروم نمیشه ، رفتم از ماشین آمپرمتر دیجیتال انبری داشتم آوردم و بهش گفتم من خودم مهندس برق هستم و همه اینها رو میدونم . حالا کمی آروم شد ولی بازم گیر داده بود می گفت تو مهندس برق هستی قبول ولی در کشتی مسئولیتی نداره و همه مسئولیتها متوجه ما هست.

خلاصه گفت دست نگه دار و به ما واگذار کن ، بعدش هم تو بیسیم اعلام کرد و یک وسیله چرخ دار مثل دستگاه جوش با یک کابل بلند سیار سه فاز آوردند و اینقدر آمپر بالایی داشت که فقط به من گفت استارت بزن ، در واقع حکم باطری به باطری رو داشت .

بعدش هم باهم دوست شدیم و دست دادیم ولی اینقدر یک دنده بود که آخرش هم می گفت همه چیز خوبه ، ماشین روشن شد و تو هم زنده هستی !!

خروج از کشتی در یونان با ماشین

بلاخره به یونان رسیدیم و شروع به عبور از یونان جهت رسیدن به مرز ترکیه کردیم . برخلاف مسیر رفت که اکثرا از کناره و جاده های جنگلی و کوهستانی عبور کرده بودیم ، در مسیر برگشت اغلب از اتوبان ها گذر می کردیم.

در شهر زیبا و بندری کاوالا در یونان نهار خوردیم ، یک رستوران بسیار خوب که صندلی هارو در پباده رو چیده بود و غذای بسیار لذیذ و اتفاقا ارزان داشت.

شهر بندری کاوالا در یونان

عوارض اتوبانها

البته اتوبانها در اروپا عوارض دارند که از یکی ، دو یورو شروع و تا 10 یورو هم ممکنه باشند .

عوارضی ها اتوماتیک و عموما با راهبند کنترل می شوند و دستگاهها انواع تگ وایرلس، سکه ، اسکناس و کارت اعتباری را قبول می کند .

عوارض های اروپا

بخش دوم آسیا

ورود به ترکیه

پس از عبور از یونان ، شب به مرز ترکیه رسیدیم و الحمدلله خلوت بود و بدون دردسر وارد ترکیه شدیم.

باتوجه به اینکه مسیرهای شمالی ترکیه رو بیشتر گشته بودیم به خانواده پیشنهاد دادم پس از رسیدن به استانبول به سمت جنوب غربی و سپس جنوب ترکیه حرکت کنیم و در مسیر بازگشت شهر های بین راه را بگردیم .

بندر چاناک کاله

در مسیر تسالونیکی به سمت ازمیر در چاناک کاله مجددا به راه آبی برخورد کردیم ، یعنی پس از طی مسافت زیادی جاده تمام شد و نویگیشن اعلام کرد پایان راه خشکی .

سحر بود و خورشید در حال طلوع ، پیاده شدم و کمی استراحت کردم و دیدم سمت چپ ماشین حالت بندر یا لنگر گاه کوچکی است . پس از نیم ساعت لنج خودرو بر کوچکی در آن توقف کرد و ما با پرداخت مبلغ 12 لیر ترک با ماشین سوار آن شدیم و از دریا عبور کردیم و به سمت ازمیر ادامه مسیر دادیم

مسیر بندر تسالونیکی یونان تا ازمیر ترکیه

از بندر تسالونیکی تا ازمیر ترکیه حدودا 900 کیلومتر هست .

ازمیر

شهر ازمیر ترکیه

پس از رسیدن به ازمیر برای 3 روزهتل گرفتیم و باتوجه به مسیر زیادی که در راه برگشت از راه اتوبان آمده بودیم کمی استراحت کنیم.

ضمنا دنبال خرید باطری برای ماشین و همچنین خرید لباس نوزادی هم برای یکی از اقوام بودیم.

با کمی جستجو نمایندگی بوش را در ازمیر پیداکردم و با دوچرخه ای که هتل به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می داد خودم رو برای خرید باطری به اونجا رسوندم . پس از بررسی و قیمت باطری ها متوجه شدم که جنس باطری ها بسیار خوب و با کیفیت هست.

در اروپا هم دنبال باطری بودم ولی بدلیل قیمت بالا نخریده بودم ، قیمت ترکیه از اروپا خیلی بهتر بود ولی نسبت به ایران بالا بود .

خلاصه دردسرتون ندم ، باطری رو که همینطوری به من نفروختن !!!

مجبورم کردن رفتم دفترچه بین المللی (کارت ماشین) و پاسپورت رو آوردم و برام فاکتور با گارانتی صادر کردند . هرچی اصرار کردم که گارانتی نمیخوام قبول نکردند.

البته علت را پرسیدند و گفتم در ایران گارانتی ارزشی ندارد . فروشنده باتعجب فراوان گفت این باطری رو به مدت 2 سال هرجای دنیا ببری و مشکل پیدا کنه گارانتی داره ، من گفتم البته به جز ایران.

از اونا اصرار و از من انکار ، بلاخره رئیس شرکت اومد و سایت رو باز کرد و شروع به گشتن دنبال نماینده باطری در ایران کرد . من مطمئن بودم به جایی نمی رسه ! همینطور هم شد ، پس از کلی علافی گفت من نمیدونم چرا ایران نمایندگی نداره ولی به هرجهت هرجا مشکل خوردی ما در خدمتیم . منم تشکر کردم و باطری بستم رو ترک بند دوچرخه و آوردم هتل و روی ماشین نصب کردم .

خداییش عجب باطری هم هست .

در شهر ازمیر که به صورت هلالی دور تا دور دریا هست کنار نوار ساحلی خطوط دوچرخه سواری و فضای سبز زیبایی وجود دارد و همچنین ایستگاههای اجاره دوچرخه “البته مکانیزه” وجود دارد . یک چیزی شبیه بی دود که الان در ایران فعال شده . بچه ها علاوه بر دوچرخه های هتل گاهی اوقات هم از این دوچرخه ها استفاده می کردند.

آلاچاتی

شهر زیبای آلاچتی - چشمه در سمت غربی ترکیه

مدتها بود عکسهای یکی از زیباترین شهرهای ترکیه به نام آلاچاتی رو می دیدم و منتظر یک فرصت بودم که بهش سری بزنم . اکنون این فرصت طلایی برام پیش اومد.

در مسیر برگشت از ازمیر به سمت شهرهای دیگر ، هرچند برای دیدن آلاچاتی از مسیر دور می شدیم و در واقع باتوجه به نقشه زیر باید مسیری رو می رفتیم و مجددا برمی گشتیم ولی واقعا ارزشش رو داشت .

مسیر آلاچاتی ترکیه تا قونیه

به قدری آلاچاتی تمیز ، آرام و زیبا بود که توصیه می کنم همه از این همه زیبایی دیدن کنند .

بیشتر شبیه جایی برای ریلکس شدن و آرامش اعصاب بود ، نه سر و صدایی و نه همهمه ای ، فقط تا چشم کار می کرد آبی دریا، بی کران آسمان ، پرندگان ، گلها و فضاهای سبز بسیار دیدنی .

حدود 1 روز در آلاچاتی گشت و گذار کردیم ولی اقامت نه و بلافاصله از کمربند جنوبی به سمت ایران حرکت کردیم.

باتوجه به نزدیک شدن به مرزهای سوریه و عراق ، ایستهای بازرسی با قسمتهای شمالی خیلی متفاوت تر بود و همچنین تعداد آنها هم بیشتر بود .

سربازان پوشیده تر و بالباسهای چریکی ، اکثر پستهای بازرسی شبیه سنگر و حفاظت شده با بتن و موانع فولادی ، تانک و نفر بر هم مستقر بود و …..

قونیه – آرامگاه مولوی

آرامگاه مولوی در شهر قونیه ترکیه

در مسیر به شهر قونیه ، آرامگاه مولوی رسیدیم ، صیحانه را در آنجا خوردیم.

پس از صبحانه برای بازدید رفتیم ولی متاسفانه مجموعه تعطیل بود و نتوانستیم وارد شویم و فقط چند عکس از بیرون آرامگاه و پارک گرفتیم و پس از کمی گشت و گذارد در قونیه به سمت شهر دیاربکر حرکت کردیم.

دیاربکر

شهر دیاربکر شهر بسیار بزرگ و همچنین مذهبی بود . برخلاف اکثر شهرهای ترکیه تمام خانمها در این شهر محجبه بودند.

به قول خودشان دیاربکر از کلان شهرهای ترکیه هست . فروشگاههای بسیار بزرگ و مجللی در آن جا وجود داشتند.

شهر را گشتیم و در فود کورت یکی از مجتمع های تجاری هم شام را خوردیم و آماده حرکت شدیم.

معمولا من برای رفت و آمد به ترکیه از مرز بازرگان استفاده می کنم ، چون هم 24 ساعته هست و هم تشریفات گمرکی و مراحل اداری راحت تره . سایر مزرها کمی سلیقه ای عمل می کنند و برای خودشان تعطیلی و استراحت دارند و …

در این سفر هم به سمت مرز بازرگان یا همان گوربولاغ (نام ترکی مرز بازرگان) حرکت کردیم .

در راه بازگشت متاسفانه ماشین خراب شد و در عین حال که روشن بود و مثل ساعت کار می کرد ، متاسفانه گاز نمی خورد و همان طور سر گاز باسرعت کم حرکت می کرد.

باتوجه به GPS و تابلوهای راهنما دیدم در فاصله حدودا 130 کیلومتری تا مرز سرو (ارومیه) هستیم . بنابراین به ناچار تصمیم گرفتم میان بر بزنم و به جای فاصله زیاد تا مرز بازرگان آن هم با ماشین خراب سریعا وارد ایران بشم.

مرز اسندره یا سرو ترکیه و ارومیه

55 دیدگاه دربارهٔ «سفر به اروپا با ماشین شخصی (قسمت2)»

1. بازتاب: سفر به اروپا با ماشین شخصی - سید احمد آل احمد ( سفرنامه تصویری اروپا )

2. سلام جناب احمد، خیلی ممنونم بابت زحمتی که واسه نگارش این سفرنامه کشیدین، یکی از بهترین سفرنامه هایی بود که خوندم،واقعا لذت بردم جوری که انگار خودم هم در اونجا حاضر بودم و احساس بسیار عالی داشتم.

3. حمیدرضا

سلام
    ممنون از نگارش سفرنامه زیباتون
    من خیلی وقته قصد انجام اینکار رو با خانواده دارم ولی چندتا سوال مهم دارم که فکر نمیکنم کسی بهتر از شما بتونه کمکم کنه
    اگر میشه میخوام باهاتون صحبت کنم
    ممنون میشم بگید چجوری باهاتون تماس بگیرم

4. با سلام و ارادت

من قصد سفر دارم اگه براتون مقدور هست ممنون ميشم شماره تماسي در اختيار اينجانب قرار بدين تا بتونم بيشتر ازتون راهنمايي بگيرم
    شماره تماس اينجانب XXXXXXXXXX

5. محمدرضا ستوده

با سلام خدمت جناب مهندس آل احمد
    بسیار لذت بردم از خواندن سفرنامه شما و تشکر از اینکه تجربیات سفرتون را رو در اختیار دیگران قرار دادید.
    بنده قصد سفر در تعطیلات عید نوروز 99 یا تابستان 99 را با خوانواده از همین مسیری که جنابعالی طی طریق نموده اید ، رو با سواری ال 90 دارم . چند سوال داشتم که ممنون میشم پاسخ دهید :
    1- با توجه به اینکه خواهر خانم بنده در کشور سوئیس زندگی میکنه و اگر دعوتنامه بدهد و با فرض اینکه ویزای شینگن ما از سوئیس صادر شود آیا میتوانم از مرز یونان با ماشین ورود و خروج کنم ؟
    2- تقریبا چند کیلومتر در خشکی طی نمودید؟ و چند لیتر بنزین مصرف شد؟
    3- کل هزینه شما در این سفر چند یورو یا دلار تمام شد ؟ اگر زحمتی نباشه به تفکیک- بنزین – هتل – خوراک – کمپ سایت
    4- به نظر شما اگر بنده از خشکی تا سوئیس طی طریق کنم بهتره یا از بندر ایگومینیتسا با کشتی برم تا ایتالیا ؟ از نظر هزینه
    با تشکر از لطف شما

1. سلام ، ببخشید بنده در سفر بودم و دیر جواب دادم
      1- با ویزای کشور سوئیس به شرطی که ویزاتون مالتی پل باشه امکان ورود از یونان را خواهید داشت
      2- حدود 10 هزار کیلومتر طی کردم البته بدون احتساب مسافت طی شده با کشتی ، اگر بدون کشتی تشریف ببرید این مسافت بیشتر خواهد شد. و حدود 900 لیتر بنزین ( البته ماشین من 3500CC هست)
      3- حدود 2500 یورو که 60% آن بنزین و الباقی بابت اقامت و خورد و خوراک بود . البته بیشتر وعده های غذایی ما از ایران برده شده بود . برنج و مواد اولیه و پلوپز برقی ، یخجال و گاز و …. همراه داشتیم و در بسیاری از موارد هم مواد اولیه را تهیه کرده و با آن غذا درست می کردیم . کلا غذای بیرون را نهایتا 10 وعده میشود خورد .
      4- با کشتی مسیر نزدیک تر می شود و تجربه کشتی سواری در سفر بین المللی هم تجربه خوبیه . ضمنا میتوانید بدون ورود به یونان از استانبول هم مستقیما به ایتالیا تشریف ببرید.

1. محمدرضا ستوده

ممنون بابت پاسخ روشن و شفاف
        چطور میشه شماره شمارو داشته باشم برای راهنمایی بیشتر از شما ، کمک بگیرم؟
        قول میدم زیاد مزاحم وقتتون نشم ، اگر اشکال نداره و مایلید شماره رو ایمیل کنید. ممنون

6. خیلی ممنون از اشتراک تجربیات
    خیلی برام مفید بود و مطمئنم در طول سفر همیشه به یاد شما و تجربیاتت هستم

1. بله مازیار جان ، متاسفانه شرایط خیلی بد شده . من خیلی ها رو به سفر ترغیب کرم و لذت سفر رو بهشون چشوندم ولی متاسفانه الان با قیمت ارز ، عوارض خروج و … مجبوریم چند سفر یکی بریم.

7. با سلام وتشکر از به مشارکت گذاشتن تجربیات مشروح شما سوال اینجانب این است متن نامه برای توجیه سفر به سفا رت مسیر مبسوط سفر وهتلهای رزرو شده را مطالبه میکنند چگونه باید باشد سوال دوم اینکه قصد من دریافت ویزا از لهستان است ایا از مسیر جاده ای استانبول صوفیا بلگراد اطلاعی دارید سپاسگزارم

1. سلام ، برای اینکار باید سفارتهایی تشریف ببرید که درخواست روادید رو از خود سفارت می پذیرند چون vfs ها معمولا مدارک متفرقه قبول نمی کنند . الان از چند نفر شنیدم براس سفر زمینی معمولا ویزا سخت میدن . از مسیری که فرمودید من اطلاع ندارم ولی با ویزای لهستان اگر سینگل باشه نمیتونین وارد بلغارستان بشید

8. سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون لطفا بفرمایید سفر شما کلا چند روز طول کشید ودر هر کشوری چند روز اقامت داشتید

1. سلام ، کلا یک ماه در سفر بودم و شرایط متغیر بود مثلا در استانبول ۱ روز ایتالیا ۳ روز یونان ۵ روز و ….

1. سلام احمدجان.وقت بخیر.خیلی ممنونم که انقدرباحوصله تک تک سوالهاروجواب دادی. این شخصیت وبزرگواریت ستودنیه! ممنونتم.
        من چندبار تجربه سفرباماشین شخصی به کشورهای ترکیه،گرجستان،آذربایجان رودارم.ماشینم پرشیاست.قصدسفربه اروپاباپرشیارو دارم.من،یه بچه سه ساله وهمسرم.میخواستم ببینم شدنیه؟ وچطورمیتونم اطلاعات بیشتری ازت بگیرم. بازم ممنونم

1. سلام ، من موفق نشدم شمارم رو به ایمیل شما بفرستم لطفا از طریق آیدی تلگرام روبرو بامن تماس بگیرید :

ahmadaleahmad@

9. مازيار

مرسي لذت بردم از نوشتارتان
    من هم پاييز گذشته از مرز بازرگان گذشتم و در هوراسان هتل گرفتم . چون در آنتاليا Reunion خانوادگى داشتيم كه از اروپا و امريكا امده بودند، نعل اسبي وار تركيه را ماشين گردى كرديم و عصرها در هر شهرى هتل می گرفتم و يك ماهى زندگى راتجربه كرديم وهمان دو هزار يورو كم وبيش …
    گران شد ولي ارزشش را داشت 10-12000 TLR

10. سلام آقای آل حامد
    ممنون از لطف شما لطف کنید راهنمایی کنید 1 کارت سبز رو از کجا تهیه کنیم 2 چه نرم افزارهایی کاربردی که در سفر لازم هستش باید داشته باشیم فهم ماشین ایرانی برای اینجور سفرها بهتره

1. سلام آقا میثم . کارت سبز رو باید از بیمه ایران شعبه مطهری به آدرس : خ شهید مطهری نبش خ شهید سرافراز پ1 تهیه فرمائید . نرم افزار برای سفر هم انواع نرم افزارهای معرفی اماکن دیدنی اون کشور مثل انواع : Trip Advisor یا Trip Plan ها استفاده کنید و از همه مهمتر داشتن یک GPS سخت افزاری مثل Garmin یا انواع اپلیکیشن های گوشی موبایل مثل Cygic که خود من استفاده می کنم ضروری هست . اشتباه نکنید بعضی ها میگن Waze بهتره . درسته بهتره ولی متاسفانه آنلاینه و شما باید در هرکشوری سیمکارت و بسته اینترنتی داشته باشین که عملا امکان پذیر نیست . چرا مثلا برای ترکیه که 2500 کیلومتر داخلش سفر می کنید خوبه ولی برای اروپا که کشورها کوچک هستند با فرض اینکه سیمکارت یک کشور رو داشته باشین در کشور دیگر رومینگ حساب میشه و هزینه هاتون چند برابر میشه.
      درخصوص ماشین هم بارها گفتم تنها کسی که میتونه نظر بده خود شما هستین و این شما هستید که می دانید آیا ماشینتان واقعا سالم هست و قابل اعتماد یا خیر . البته ناگفته نماند ماشینی مثل پژو 206 که درواقع رکاب مرگ هست اصلا بدرد جاده نمی خوره . این سفر اسم بزرگی داره ولی درواقع خیلی راحت هست .
      اولا شما که این مسیر 10 یا 15 هزار کیلومتری رو یکسره رانندگی نمی کنید ! اگر به 30 روز تقسیمش کنید مثلا هرروز 300 الی 450 کیلومتر رانندگی می کنید که اون هم باوجود 2 راننده اصلا چیز مهمی برای شما و البته خودروی شما نیست . تمام ماشینهای موجود در بازار توانایی رانندگی 400 یا 500 کیلومتر در روز را دارند . فقط نگرانی از بابت خراب شدن و گرفتار شدن شما در کشور غریبه برای تعمیر و تهیه لوازم یدکی هست.

11. بسیار عالی بود لذت بردم . واقعا بزرگوارید که چنین تجربیاتی رو با دیگران در میون می ذارید . بازم ممنون

1. سلام واقعا لذت بردیم از این سفرنامه.یک سوال داشتم خدمتتون.2500تا3000یورو،این هزینه برای چند نفر هست.

12. سلام بسیار سفرنامه عالی ای رو نوشته بودید بسیار از خواندنش لذت بردم
    انشاالله خدا خودتون و خونوداه تون رو حفظ کنه

13. با عرض سلام و تشکر بابت راهنمایی که می فرمایید
    یک سوال داشتم خدمتتان
    با توجه به اینکه شما ازمیر هم تشریف بردید
    از ازمیر به سمت آتن با کشتی می توان رفت؟
    امکان بردن ماشین با کشتی وجود دارد؟
    و قیمت بلیط حدودا چه مقدار است؟

1. از ازمیر فکر نمی کنم ، طبق تجربه دوستان عزیزم آقای فتحی که راننده ترانزیت هستند اخیرا کشتی از ترکیه به سمت ایتالیا راه افتاده که آنهم از استانبول هست . به هرجهت بهترین راه سرچ گوگل در خصوص بلیط ferry از مبدا به مقصد دلخواهتون هست . البته گوگل مپ هم کمک بسزایی می کند

14. سلام سید جان ببخشید اینجا ازت سوال میکنم واقعا واقعا از جسارت تو سفرتون خوشم اومد و خیلی از سفرنامتون لذت بردم عالی بود
    چندتا سوال آیا میشه من هوایی برم استانبول اونجا ماشین بخرم و از اونجا برم یونان و اروپا چون ترکیه رو زیاد رفتم چجوری اونجا پلاکش کنم چون به نظر من خیلی هم به صرفه تر میشه
    ممنون👌

15. سلام
    سفرنامه تون مثل همیشه عالی بود ممنون بابت به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون،ما با ماشینمون رنو کلیوس ۲۰۱۴تابلغارستان رفتیم می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا بعد از کرونا تا آلمان بریم دوتا سوال داشتم با توجه به توضیحاتتون در راه رفت بهتر نیست باطری و روغن در ترکیه عوض بشه که با توجه به گارانتی و‌نمایندگی ها در اروپا با خیال راحت سفر کنیم وقتی درخواست سفر با جزییات به سفارت می دهید مثلا ۱ماه سفارت به همون اندازه به شما ویزا میده؟؟
    ان شاالله بزودی سفرهای جدید بروید و ما رو هم با سفرنامه هاتون شریک کنید.

1. ممنون از شما ، باطری که نیاز به تعویض نداره ، همچنین در مورد روغن معمولا نامرغوب ترین روغنها هم ۸۰۰۰ کیلومتر کار می کنه . تا استانبول همش ۲۵۰۰ کیلومتره که به نظر من تعویض روغن اونجا هزینه اضافه هست.
      در مورد ویزا سفارتها شرایط خودشان را دارند ولی اغلب کمی بیشتر از درخواست شما ویزا می دهند

16. باعرض سلام
    سید عزیز و بزرگوار
    از خواندن سفرنامتون بسیار لذت بردم. از آن زیباتر، پاسخگویی شما به سوالات عزیزانه
    امیدوارم همیشه در پناه حق سالم و تندرست باشید.

17. سلام وقتتون بخیر
    جناب آل احمد بسیار زیبا سفرتون وتوصیف کردید .سوالی که من دارم این هست که تجربه سفیرزمینی باماشین وتا حالا نداشتم میشه بفرمایید ازکجا باید شروع کنم یعنی چطور باید ویزا بگیربم برای همچین سفری.ممنون میشم راهنمایی کنید

1. من نمیدونم شما ایران هستید یا خارج از کشور ولی به نظر بنده اگر داخل ایران هستید، جهت آشنایی بیشتر با این تیپ سفرها و در واقع محک زدن خودتان اول چند سفر زمینی به کشورهای همسایه تشریف ببرید که هم تجربه کسب کنید و هم رزومه ای بشه برای دریافت ویزای شینگن.
      ترکیه و ارمنستان و گرجستان که معمولا ویزا ندارند و اگر هم لازم باشه در بدو ورود کارش انجام می شود .
      جمهوری آذربایجان هم باید از سفارتش در ایران ویزا دریافت کنید و سپس تشریف ببرید.

18. سلام از خواندن سفرنامه اتان لذت بردم عالی و شفاف توضیح دادید و سوالات رو هم دقیق و با حوصله پاسخگو بودید موفق باشید . یه سوال هم دارم با ویزای مجارستان میشه زمینی از طریق بلغارستان و صربستان به مقصد رسید

19. سلام و عرض ادب
    ببخشید برای ورود به حوزه شینگن آیا محدودیتی برای سال ساخت ماشین وجود داره؟ من قبلا سفرهای زمینی زیادی رفتم. گرجستان ارمنستان ترکیه آذربایجان ولی تا حالا با ماشین اروپا نرفتم، با توجه به تجربیات گرانبهای شما ممنون میشوم راهنمایی کنید.

1. سلام ، خوشبختانه خیر . بعضی از اروپایی ها با ماشین های جنگ جهانی اول میان !

20. سیدمحمدعلی مروّج

با عرض سلام و احترام
    هنیئا مریا
    بسیار جذاب بود، ان شاءالله سفرهای بعدی به مقاصد جدید توام با سلامتی و دل خوش
    جناب مهندس سوالاتی دارم اگر فرصت داشتید و زحمت نباشه لطفا راهنمایی بفرمایید.
    چند وقتیست در تدارک برنامه ریزی سفر زمینی بهمراه خانواده به شهرهای دیدنی اروپا هستم، برنامه به این صورته،ترکیه یونان ایتالیا اتریش المان هلند بلژیک فرانسه سوییس ایتالیا یونان ترکیه
    ۱_ایا این مسیر رو پیشنهاد میکنید؟
    ۲_من و خانمم وکیل هستیم و یک فرزند ۶ ماهه داریم،شرایط اونقدر ایمن هست که بشه با این شرایط چنین سفری رفت؟منظورم دستگیری مغرضانه و بیمورد بخاطر ملیت و موارد این چنینی هست.
    ۳_راجع به ویزا هم سوالاتی دارم که البته بیش از این مصدع اوقاتتان نمیشم، اما حداقل در نوع سفر و شرایط اون،تجربه شما منحصر به فرده لذا سعی کردم در همین زمینه از تجربیاتتون بهره مند بشم.
    در آخر به نظرم اومد که از خاندان سادات معزز جزایری باشید،اگر پاسخ مثبت هست و اگر راه ارتباطی متصور هست لطفا اعلام بفرمایید.
    سپاس از بزرگواری شما

1. سلام بزرگوار ، خیر متاسفانه من افتخار آشنایی با سادات جزایری را ندارم . انشااله که سفر خوبی پیش رو داشته باشید . امروزه به لطف نرم افزارهای مسیریاب و نقشه گوگل تمامی مسیرها قابل پیمایش هستند و بنا بر سلیقه می توانید درهنگام تنظیم مبداء و مقصد تعیین کنید که از بزرگراه ها عبور کند یا نه و حتی نرخ عوارض راه را هم به شما گوشزد می کند و پمپ بنزین های مسیر را هم مشخص می کند . از نظر امنیت خوشبختانه یا متاسفانه خارج از ایران امنیت بالا هست ولی شما هم جانب احتیاط را فراموش نکنید و مسایل ایمنی را جدی بگیرید .
      سایتی به نام : https://en.mappy.com/ هم هست که می توانید با آن هزینه های سفر بین مبداء و مقصد را بدست آورید.

21. سلام
    ممنون بابت به اشتراک گزاشتن تجربه سفرتون
    میخواستم بدونم اگه ویزای سینگل ایتالیا داشته باشیم با موتور از ترکیه با کشتی میتونیم مستقیم بریم ایتالیا
    و اینکه از کجای ترکیه کشتی حرکت میکنه
    ممنون

1. بله ، باتوجه به اطلاعاتی که من بدست آوردم شما با داشتن ویزا می توانید با هروسیله ای به آن کشور سفرکنید . البته یا باید مثل من ریسک پذیر باشید و شروع به سفر کنید یا اگر واقعا حساسیت دارید و یا خدای ناکرده نگران هزینه کشتی و عدم موفقیت هستید از طریق سایت سفارت ایتالیا ، یا خود سفارت و کارگزاری های آن این موضوع را دقیقا سوال کنید.

22. محمد رضا

با سلام و تشکر من که خلیی بهره بردم از تجربه های شما فقط یک سوال پیش آمد تعویض روغن چیکار کردی؟ میشه خودمان تعویض روغن ماشین انجام دهیم ؟ اگر هزینه هتل ها را گفته بودید با یرو امروز میشه تقریبی قیمت به دست اورد

1. سلام ، من تعویض روغن را خودم انجام دادم . مورد خاصی نداره اگر کمی دست به آچار باشید راحت انجام می شود.
      هزینه هتل متغیر و متفاوت هست . می توانید برای کسب اطلاعات به روز از سایتهای رزرو آنلاین مثل booking.com یا priceline.com یک میانگینی بدست آورید که حدود هزینه ها را مدیریت کنید . البته با ماشین و اگر هوا خوب باشه کمپینگ هم بسیار لذت بخش هست و اکثر کمپ سایتها در حالی که هزینه های بسیار ناچیز در قبال هتل می گیرند امکانات خیلی خوبی هم ارائه می دهند.

1. وظیفه شناس

سلام.شما آیا تو مسیر اینترنت داشتین. و اگه کسی پول تموم کنه چطور ازداخل ایران میتونن بهش پول برسونن

1. سلام ، اینترنت همراه خیر . ولی اغلب در شهر ها و کشورهای مختلف اینترنت رایگان در اکثر نقاط اعم از هتل ها ، سوپرمارکتها ، رستورانها و …. در اختیار شما هست که بتوانید مسیر یاب تلن را آپدیت یا نقشه را برایش دانلود کنید . در خصوص پول هم چندین راهکار وجود دارد : 1- امکان حواله دستی را بعضی از صرافی ها دارند به این صورت که نزدیکان شما در ایران به از صرافی ارز بخرند و عوامل صرافی در شهری که شما هستین در خارج از کشور به شما پول دستی بدهند 2- امکان حواله وسترن یونیون 3- استفاده از کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال که امروزه از همه روشها مناسب تر ، ارزان تر و سریع تر هست . در اکثر کشورهای جهان دستگاه ATM یا کش لس برای تبدیل ارز دیجیتال به دلار یا یورو هست و اگر هم نباشد اکثر صرافی ها این کار را انجام می دهند.

23. سلام و ممنون از شما که وقت می‌گذارید و تجربیات تون رو در اختیار بقیه قرار میدید

24. سلام جناب احمد ، ممنون بابت نگارش سفرنامه جذابتون،من هم میخوام به سفر اروپا برم با ماشین خودم ولی سوال بسیار بزرگی که توی هیچ سایت و مشاوره ای پاسخ دقیقی براش پیدا نکردم اینه که خودم یه پرشیا دارم خانمم هم ۲۰۶ ، با کدوم ماشین به این مسافرت برم ، مقصدم فرانسه شاید هم آلمان باشه فعلا تصمیم نگرفتم ، هدفم از مسافرت توسعه کارم هست که نیاز دارم تمام شهرهای فرانسه رو بگردم ، خدمات ماشین های ایرانی که اصالتا فرانسوی هستن توی اروپا انجام میشه اگر نیاز یه تعمیر داشتم