ستاره مثلث

معرفی

تا قبل از ورود راه اندازها یا اصطلاحا درایورها ، اینورترها ، سافت استارتر ها به صنعت ؛ تکنسینها برای راه اندازی موتورهای پرقدرت و همچنین موتورهایی که بجهت اتصال به سیستم های سنگین نیاز به راه اندازی نرم داشتند (مانند تسمه های نقاله و آسیابهای سنگ شکن) از سیستم ستاره مثلث یا دوضرب استفاده می کردند و به زبان ساده به جای اتصال 400 ولت به سر قطبها 220 ولت وصل می شود و موتور با ضرب و سرعت کمتری راه انداز می شود.

در عکس زیر دیاگرام اتصال نمایش داده شده است :

دیاگرام اتصال ستاره مثلث

آشنایی با مدار

اساس طراحی ستاره مثلث به گونه ای است که ابتدا یک سر هر قطب به همدیگر متصل شده و صفر می شوند مانند تصویر بالا و سمت راست و به سرهای دیگر سه فاز وصل می شود و در واقع به دوسر هر بوبین مانند حالت تک فاز فقط 220 ولت برق می رسد چون نقطه وسط صفر است و نظارت بر این پروسه توسط کنتاکتور کمکی و تایمر انجام می پذیرد. و پس از مدتی که شما با تایمر مشخص می کنید کنتاکتور کمکی از مدار خارج و کنتاکتور اصلی به مدار می آید و موتور تازمانی که روشن است درحالت مثلث ادامه کار میدهد .

پس از مدتی که شما با تایمر مشخص می کنید، کنتاکتور کمکی از مدار خارج و کنتاکتور اصلی به مدار می آید و موتور تازمانی که روشن است درحالت مثلث ادامه کار میدهد . بنابراین برای ساخت تابلوی ستاره مثلث نیاز به یک عدد تایمر و دو عدد کنتاکتور اصلی قدرت و یک کنتاکتور کوچکتر کمکی برای اتصال کوتاه موقت سر بوبین ها، در صورت نیاز یک عدد بی متال و شستی استارت استوپ داریم، فقط نکته در این است که پلاتینهای کمکی را طوری باید برنامه ریزی نمایید که کنتاکتور کمکی و جفت اصلی خود بصورت الاکلنگی کار کنند و به هیچ عنوان همزمان نتوانند متصل شوند .

نقشه سیم بندی هم برای علاقمندان به ساخت تابلو و طراحی آن در زیر ارائه شده است :

نقشه سیم بندی ستاره مثلث
نقشه سیم بندی ستاره مثلث

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − سه =

پیمایش به بالا