تعویض لوله رادیاتور بخاری ماکسیما

پیدایش مشکل

مدتی بود که ماشین ماکسیمای بنده آب کم می کرد و علت را نمیدانستم ، یک روز تعطیل تصمیم گرفتم مشکل را بررسی کنم.

عیب یابی

ابتدا رادیاتور و منبع بغل را پر کردم و با ماشین بیرون رفتم ، پس از رسیدن به مقصد آب داخل موتور گرم شده بود و مطمئن بودم که ترموستات باز شده است.

لذا از همسرم خواهش کردم کمی گاز دهد تا بر اثر فشار واتر پمپ محل نشتی را پداکنم .

پس از مشاهده زیر ماشین متوجه شدم نشتی از انتهای موتور و سمت اتاق هست

بلافاصله درب موتور را باز کردم و متوجه شدم از شلنگی که به رادیاتور بخاری در داخل اتاق متصل شده آب نشت دارد. خوشحال از این موضوع که علت را یافتم به منزل برگشتم و بعد از خنک شدن موتور اقدام به بررسی مشکل کردم.

آغاز به کار

ابتدا شروع به باز کردن بست شلنگ کردم که به محض تماس پیچ گوشتی با بست متوجه شل بودن غیر عادی بست شدم و فکر کردم مکانیک قبلا فراموش کرده این بست را سفت کند . لذا تصمیم گرفتم برحسب تجربه قبل از سفت کردن بست وضعیت شلنگ را چک کنم که پوسیدگی یا ترک نداشته باشد . وضعیت شلنگ نرمال بود و ایندفعه نوبت لوله رادیاتور بخاری بود که وضعیتش چک شود . به محظ بررسی متوجه شکستگی زیر لوله شدم و این شکستگی در حدی بود که به هیچ هنوان امکان اتصال شلنگ و آب بند شدن آن وجود نداشت و بدلیل موقعیت بد آن امکان تعمیر نیز وجود نداشت.

لذا به فکر تعویض آن افتادم .

پس از بررسی ماشین و اجزاء داخلی ماشین و گشت و گزاری در یـــــو تیـــــــــوپ متوجه شدم که چه بلایی برسرم آمده .

مراحل رسیدن به رادیاتور بخاری

آری باید به ترتیب جهت دسترسی به رادیاتور بخاری و تعویض لوله رابط آن قطعات زیر از ماشین باز شود :

  1. جعبه داشبود و محفظه آن
  2. صندلی برقی شاگرد به جهت سهولت در کار
  3. ایربگ شاگرد
  4. مجموعه فن کولر و بخاری
  5. اواپراتور کولر (تخلیه گاز کولر و جداکردن آن)
  6. و سرانجام بازکردن لوله زانویی رابط بخاری

 در ادامه تصاویر مر بوطه را جهت بهره برداری ضمیمه کرده ام :

لوله آب رادیاتور شکسته نیسان ماکسیما
عکس لوله آب رادیاتور شکسته

بازکردن ایربگ نیسان ماکسیما
مراحل بازکردن ایربگ نیسان ماکسیما

ابتدا داشبورد را مطابق شکل زیر باز می کنیم :

نقشه بازکردن ایربگ نیسان ماکسیما

پس از داشبورد و صندلی نوبت به جداکردن ایربگ هست :

مطابق شکل زیر عمل کنید

نقشه بازکردن ایربگ نیسان ماکسیما

حالا گاز کولر را با جداکردن رابط آلومینیومی از داخل موتور پشت اتاق خارج کرده و لوله ها را با آچار 10 و آلن 5 باز می کنیم :

خروج اواپراتور کولر نیسان ماکسیما

و سپس موتور بخاری و کولر و اواپراتور کولر را خارج می کنیم :

بازکردن فیلتر اتاق و اواپراتور کولر نیسان ماکسیما

و اکنون به لوله بخاری دسترسی داریم .

تعویض رادیاتور بخاری نیسان ماکسیما
تعویض چپقی رادیاتور بخاری نیسان ماکسیما

 تا اینجا با موفقیت و خوبی سپری شد ، اما فردا که برای خرید قطعه معیوب به بازار رفتم متوجه شدم که این قطعه وجود خارجی ندارد و به گفته لوازم فروشان باید با رادیاتور کامل خریداری شود که قیمت فابریک آن 800 هزار تومن و چینی 120 هزار تومان که پس از ساعتها گشت زدن هیچ کدام از این موارد هم وجو نداشت.

القصه ، پس از ناامیدی و خستگی به خانه برگشتم و تصمیم گرفتم که ادامه کار را به فردا موکول نمایم

فردا صبح دیدم راهی به جز تعمیر آن ندارم و ناگهان فکری به ذهنم رسید و آنهم تعمیر قسمت شکسته با فلزی بود که زنگ نزند و خورده هم نشود و چی بهتز از مس.

لذا یک عدد موف (در اتصالات برق صنعتی استفاده می شود) نمره 150 را تراشیدم و به گ.نه ای که نیمی از آن در لوله رابط و نیمه دیگر آن داخل شلنگ شود آماده کردم :

تعمیر چپقی رادیاتور بخاری نیسان ماکسیما

و سرانحام پس از بریدن قسمت شکسته قطعه جدید را با چسب دوقولوی اپوکسی پرقدرت و مقاوم در برابر دما پوشانده و در لوله جا زدم :

تعمیر چپقی رادیاتور بخاری نیسان ماکسیما

و پروژه با موفقیت به پایان رسید .

18 دیدگاه دربارهٔ «تعویض لوله رادیاتور بخاری ماکسیما»

  1. محمد نصر

    سلام تعویض رادیاتور بخاری ماکسیما چجوری هست باید داشبورد باز بشه؟.گاز کولر خالی بشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام ، داشبورد نه ولی باکس یا جعبه داشبورد و سپس اواپراتور کولر باید بازبشه که طبیعتا گاز کولر هم خارج میشه

  2. محمد نصر

    یعنی همین مراحلی که شما انجام دادین؟این باکس سفیده هم باز میشه ؟ از رو عکس ۳تا به اخری که گذاشتید میگم

    1. نه رادیاتور بخاری رو دیگه باز نکردم ، فقط با بازکردن 4 عدد پیچ چهارسو که در عکس هست چپقی لوله بخاری رو بازکردم و عوض کردم

      1. سلام وقت بخير
        با انجام اين كارايي كه شما گفتيد و رسيدن به رادياتور بخاري رادياتور رو ميشه از همون جا تعويض كرد يا بايد داشبورد كلا باز بشه
        ممنون ميشم جواب بديد

  3. سلام استاد . برای باز کردن لوله کولر از داخل کاپوت ، باید اون پیچ ۱۰ رو باز کنیم و لوله رو بکشیم عقب ؟ هیچ نکته خاصی نداره ؟ ضمناً من آلن ۵ ندیدم توی اون قسمت

    1. لوله بزرگ جلویی که مخصوص برگشت هست با یک پیچ 10 باز می شود و حالت قلاب به لوله بغلی دارد . بعد از بازکردن آن به لوله نازک تر (رفت) می رسید که آن بپیچ های آلن از اکسپنشن جدا می شود

      1. علی جهانتیغ

        احمد اقا مغازه شما کجاست لطف میکنید شمارتونو بدین

        1. سلام علی جان من مغازه ندارم . مهندس کامپیوتر هستم و شرکت خدمات شبکه و ارایه اینترنت پرسرعت دارم. شماره رو براتون ایمیل کردم

  4. سلام . برای باز کردن اواپراتور باید اون پیچ ۱۰ داخل کاپوت رو باز کنیم . و بعدش اواپراتور رو از داخل اتاق بکشیم تا در بیاد ازجاش ؟

    ضمنا من پیچ آلن ۵ ندیدم اصلا

    1. نه من که در کل این مراحل سر باطری رو باز نکرده بودم و فکر نمی کنم نیازی هم باشد

  5. اگر لطف کنین یه پیام به 0912139XXXX بدین من در حد چند دقیقه تلفنی مزاحم میشم

  6. مهرداد

    سلام .اقا دمت گرم خیلی عالی مخصوصا با عکس توضیح دادید عالی بود.استفاده از موف هم خیلی خلاقانه بود .موفق باشید.خیلی ممنون

  7. سلام خواستم بپرسم ایربگ رو کامل خارج میکنید.یعنی سوکت ها جدا میشه؟ عمل نکنه یه هو.اگه زحمت نیس یه شماره میزارم یه پیام بدید من زنگ بزنم تلفنی راهنماییم کنید ممنون میشم09360078424

    1. سلام ، من هم ترس همین رو داشتم جداش نکردم و همینطور با سیم گذاشتمش کنار . چون دستگیر هم نیست و میتونین در کنارش کار خودتون رو انجام بدین . راههای ارتباط با من در بالا و پایین سایت هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

پیمایش به بالا