تعمیر دکمه شیشه بالابر نیسان مورانو

مدتی بود شیشه عقب سمت شاگرد با دکمه های سمت راننده فقط پایین می آمد و برای بالارفتن باید حتما از دکمه خود درب استفاده می کردم.

چون این شستی ها حالت رفت و برگشتی دارند ، ” یعنی اگر شما یکی از آنها را از مدار خارج کنید کلا عملکرد مختل می شود”

تشخیص اینکه اشکال از شستی خود درب عقب، یا سمت راننده هست کمی مشکل بود.

شروع به بازکردن شاسی درب عقب

ابتدا از درب عقب که مکانیزم ساده تری دارد شروع کردم.

کنار دکمه شیشه بالابر یک درپوش پلاستیکی کوچکی مطابق شکل زیر وجود دارد.

این درپوش بایک شی نوک تیز یا یک فازمتر به راحتی خارج شده و زیر آن یک پیچ چهارسوی بزرگ قرار دارد.

دکمه شیشه بالابر نیسان مورانو
دکمه شیشه بالابر درب راننده

با باز کردن پیچ مکانیزم دکمه شیشه بالابر به همراه قاب تزئینی دور آن خارج می شود .

بعد مرحله خارج کردن سوکت برق آن می باشد.

با فشار دادن خار کوچکی که مجاور سوکت هست به راحتی می توان اتصال را قطع نمود.

تمیز کزدن شستی درب عقب

بعد از جدا کردن فیش دکمه را از قاب دکوراتیو آن خارج کرده و شروع به باز کردن مکانیزم کلید از دکمه آن کردم .

زیر دکمه مکانیزم ساده ولی بسیار فنی و کاربردی وجود داشت.

پلاتین های بزرگ و قدرتمند آن را از کلید خودروهای داخلی متمایز می کرد.

کمی کثیفی زیر پلاتین آن وجود داشت و به قول فنی کارها “پلاتین آن خال زده بود” .

اما مشکل حادی نداشت ، پس از تمیز کردن با تینر فوری 10000، با سنباده پوس آن را تمیز کردم.

بعد از اسمبل کردن آن را روی ماشین سوار کردم . ولی متاسفانه مشکل حل نشده بود.

بازکردن شاسی درب راننده

به ناچار سراغ مجموعه کلیدهای درب راننده رفتم.

آن را هم طبق توضیحات بالا باز کرده ولی به علت پیچیدگی مجبور شدم به اتاق خودم که میز مخصوص تعمیرات آنجا هست ببرم .

این کلید مکانیزم پیشرفته و پیچیده ای داشت.

این مجموعه کلید شامل قفل شیشه های عقب ، قفل مرکزی دربهای خودرو و 4 عدد کلید شیشه بالابراست.

از چهارکلید، دو تای جلویی اتوماتیک و عقبی ها نیمه اتوماتیک می باشد.

بازکردن دکمه شیشه بالابر مورانو 2008

بنابر این علاوه بر مکانیزم های مکانیکی ، دارای برد الکترونیکی و همچنین LED های راهنما در شب می باشد.

برای دستیابی به دکمه های عقب محبور هستید برد الکترونیکی را از روی کلیدها خارج نمائید .

البته اینکار به این سادگی ها هم نخواهد بود و باید با صبر و حوصله و بادقت فراوان و ابزار آلات لحیم کاری انجام شود.

در ابتدا باید همه 35 پایه ای که از قطعه پلاستیکی زیر کلید به روی برد لحیم شده را با کمک هویه و قلع کش جدا کنید .

جداکردن برد از شستی ها

طبق شکل زیر با گرم کردن قلع و کشیدن آن توسط قلع کش این کار انجام می پذیرد ، نکته مهم این هست که چون همه این 35 پایه یکباره از جای خود خارج می شوند باید مطمئن باشید تک تک آنها تمیز و از برد جدا شده باشند .

برد شیشه بالابر نیسان مورانو
برد شیشه بالابر نیسان مورانو
35 پایه مشخص شده با رنگ قرمز

برای تست می توانید بایک وسیله نوک تیز یا مثلا ابزراهای مخصوص لحیم کاری goot پابه ها را یکی یکی تکان دهید تا مطمئن شوید از برد جدا شده اند.

ابزار لحیم کاری گوت ژاپن
ابزارهای لحیم کاری گوت

پس از اطمینان از عملکرد جداسازی پایه ها توبت به رهاکردن خارهای پلاستیکی و جدا کردن بورد می باشد.

کشیدن قلع پایه ها با قلع کش

تمیز کردن و تعمیر دکمه بالابر

حال تازه به دکمه خراب رسیدم ، بعد از برداشتن درپوش دکمه ، متاسفانه دیدم پلاتین دکمه خال زده بوده و به همین دلیل گرما ایجاد شده و کمی قطعه پلاستیکی نگهدارنده آن دفرمه شده بود.

پلاتین کنتاکت کلید بالابر شیشه نیسان مورانو
خال زدن و داغ شدن پایه پلاتین کلید
پست برد و کلیدهای اتوماتیک شیشه جلوی ماشین

مونتاژ مجدد و لحیم کاری

بعد از تمیزکاری و تعویض پلاتین اقدام به مونتاژ مجدد آن کردم.

دکمه شیشه بالابر نیسان

بعد اقدام به نصب آن روی درب کردم و الحمدلله مشکل برطرف شده بود.

5 دیدگاه دربارهٔ «تعمیر دکمه شیشه بالابر نیسان مورانو»

  1. سلام سید
    کلید مادر نیسان مورانو مدل ۲۰۰۹ کلید شیشه راننده پایین می شد ولی متاسفانه تعمیرگاه باز کرد و چند نقطه را دستکاری کرد که فعلا قفل و هر دو شیشه جلو کلیدش کار نمی کند
    امکان تعمیر وجود دارد؟
    تشکر
    و آدرس تعمیرگاه شما

    1. سلام ، من درست متوجه مشکل شما نشدم . اول خدمت شما عرض کنم من تعمیرگاه ندارم . در این سایت هر مشکلی که در هر ضمینه برام پیش بیاد رو به صورت یک تجربه در اختیار دیگران قرار میدم . یک روزی هم مشکل من به دست دیگران حل میشه . همینطور که تا الان حل شده . اگر در مورد کلید شیشه بالابر سوال کردید ، در مورد ماشین من پلاتین ها خال زده بود که بازکردم و با تمیز کردن مشکل حل شد و دکمه لمسی قفل درب هم که سیمش سولفات کرده بود و قطع شده بود که با لحیم کاری و شیرینک مشکل حل شد.

  2. رسول صالحی

    توضیحاتتون عالی بود.
    از تصاویر خوب استفاده شده بود
    دست شما درد نکنه
    ولی واقعا برای باز کردن کلیدها باید اون پایه های لحیم کاری شده جدا بشوند؟؟
    من قبلا برای خیلی از ماشین ها رو باز کردم، هیچکدام اینجوری نبودند
    به هر حال ممنون از اطلاعات و راهنمایی های خوبتون

      1. رسول صالحی

        سلام
        مهندس جان ضمن تشکر، من یه murano 2008 کلید بالابر باز کردم.
        سیستم کلیدها دقیقا شبیه تصاویر شما بود.
        ولی برد به راحتی از قاب جدا شد.
        نیازی به قلع کشیدن نبود.
        احتمالا در برخی از مدل های خودرو ( بسته به اینکه سفارش واردات کدام کشور باشد) سیستم متفاوت است.
        به هر حال منون از توضیحات خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =

پیمایش به بالا