سفر به اروپا با ماشین شخصی

سفر به اروپا با ماشین

 

 

این سفر با برنامه ریزی قبلی برای تابستان امسال (1396) برنامه ریزی شده بود که از فرصت تعطیلات تابستانی بچه ها استفاده کنیم و بهره لازمه را ببریم .

 

 

چگونگی دریافت ویزا ، ملزومات مورد نیاز ، مسیرهای طی شده و شرح کامل جزئیات را مشروح در ادامه به عرض خواهم رساند.

 

مسیر رفت  :

مسیر حرکت از تهران به سوئیس

 

به ترتیب :

  1. تهران
  2. مرز بازرگان
  3. ارزروم
  4. آنکارا
  5. استانبول
  6. مرز ایپسالا
  7. یونان
  8. بندر Igoumenitsa
  9. بندر Ancona
  10. ایتالیا
  11. فلورانس
  12. پیزا
  13. میلان
  14. فرانسه
  15. سوئیس

 

مسیر برگشت :

 

مسیر حرکت از سوئیس به تهران

 

به ترتیب :

  1. سوئیس
  2. فرانسه
  3. ایتالیا
  4. میلان
  5. بندر Ancona
  6. بندر Igoumentisa
  7. یونان
  8. مرز ایپسالا
  9. ترکیه
  10. ازمیر
  11. آلاچاتی
  12. قونیه
  13. دیاربکر
  14. مرز سرو
  15. تهران

 


 

بخش 1 دریافت ویزا:

دریافت ویزا از طریق سفارت فرانسه انجام شد و چون ویزاهای قبلی هم از همونجا گرفته بودم طبق معمول همیشه با ارایه مدارک شغلی و تمکن مالی و همچنین این سری با ارایه مدارک ماشین و ارایه نقشه راه و برنامه ریزی سفر انجام شد و به مسئول پرونده گفتم که این بار قصد سفر به فرانسه با ماشین و از طریق مرز یونان را داریم و ایشان هم گفتند مشکلی وجود ندارد. (البته باتوجه به مالتی بودن ویزا ورود از کشور ثالث به محدوده شینگن مشکلی ندارد)

هزینه در یافت ویزا برای من ، همسرم و پسر بزرگم (14 ساله) نفری 60 یورو و برای پسر 10 ساله ام 30یورو و برای پسر کوچکم (3 ساله) رایگان بود.


 

بخش 2 ملزومات سفر:

لیست لوازم مورد نیاز برای سفرهای خارجی بلند مدت با ماشین

  • کلمن
  • لوازم شستشوی ظروف و لباس ، مایع ظرفشوئی ، پودر رخت شوئی و ...
  • فلاسک چای ( فلاسک برقی یا کتری برقی برق شهر/ برق ماشین)
  • اینورتور 12 به 220 ولت حداقل 1000 وات برای یخچال و شارژ لوازم و روشن کردن پلوپز و کتری و ...
  • لوازم حمام شامل صابون، شامپو، تیغ اصلاح و .....
  • ظروف ، لیوان، سفره یکبار مصرف
  • قرص های تسویه آب یا فیلتر جهت تصویه آب
  • قاشق / چنگال / چاقو / درب بازکن کنسرو و ...
  • پمپ و درجه باد
  • کیت پنچر گیری لاستیک تیوبلس (درفش ، سوزن ، فتیله پنچری ، سنباده)
  • گاز پیک نیکی
  • بی سیم (واکی تاکی)
  • قابلمه، ماهی تابه، کتری آلومینیومی و ...
  • باکس سقفی جهت گذاشتن وسایل خواب و ترجیحا خالی بودن صندوق عقب
  • کاور یا پارچه برای کشیدن روی بارهای عقب ماشین
  • فندک / کبرین / ذغال / استارتر آتش
  • GPSو قطب نما و دانلود نقشه کشور های مورد نیاز و مجاور درطول سفر
  • منقل کوچک، سیح کباب، توری، بادبزن
  • زنجیر چرخ
  • چای / قند / شکر / ادویه جات / نمک
  • آدرس و تلفن تعمیرگاههای مجاز اتوموبیل در مسیرهای عبوری
  • روغن / برنج / کنسروجات / نان خشک
  • پوشش جلوی ماشین جهت جلوگیری از برخورد سنگ و حشرات و همچنین عبور از رودخانه
  • تنقلات / آجیل / میوه خشک / آب معدنی / شکلات / تخمه / ...
  • روغن موتور / فیلتر روغن / فیلتر هوا / لنت ترمز و سایر وسایل و لوازم یدکی مورد نیاز مثل تسمه و فیوز و ...
  • مسواک و خمیر دندان
  • لوازم شخصی مثل حوله / ریش تراش / موزر / قیچی و ...
  • لوازم خیاطی ، نخ ضخیم / کش / سنجاق قفلی / دکمه / سوزن
  • پلاستیک زباله کوچک برای داخل ماشین ، بزرگ و زیپ کیف
  • ظرف آب و گالن آب
  • سوت
  • اسپری یا پماد ضد گزیدگی پشه
  • پتو / حصیر / زیرانداز / موکت
  • کامپیوتر نوت بوک / تبلت / آیپد
  • ملافه برای هرنفر 2 عدد / روبالشی
  • سیم سیار برق (بلند) حهت استفاده در کمپ سایتها  به همراه سه راهی و لامپ کم مصرف یا LED
  • دمپایی / کفش
  • صفحات آفتابگیر برای داخل ماشین
  • جعبه کمکهای اولیه و برخی داروهای مورد نیاز احتمالی
  • یخچال اتوموبیل یا یخچال کوچک برق 220 ولت و اتصال به اینورتور
  • چراغ قوه و چراغ اضطراری + باتری (شارژی و معمولی)  شارژر باطری
  • چادر / کیسه خواب / کوله پشتی
  • کیف آچار و ابزار / مقداری پیچ و مهره در سایزهای مختلف
  • صندلی تاشو / ننو / پشه بند
  • مدارک شناسایی شخصی و اتوموبیل - دفترچه بیمه / بیمه بین المللی افراد و خودرو / تعدادی عکس پاسپورتی / چند سری کپی از مدارک مخصوصا پاسپورت / دفترچه ماشین و گواهینامه بین المللی
  • کاپشن / لباس گرم و سرد / کلاه پشمی / کلاه آفتاب گیر ، عینک آفتابی و چتر
  • کپی از کلیه مدارک شناسایی و نگهداری آن در محلی غیر از محل اصل مدارک و همچنین اسکن تمام مدارک و ارسال به ایمیل خود.
  • دوربین عکاسی و فیلم برداری و سه پایه به همراه فیلم و عکس اضافی
  • برچسب کشور روی ماشین (قانون جاده های اروپا)
  • مثلث خطر / جلیقه شبرنگ (قانون جاده های اروپا)
  • لوازم موسیقی / MP3 Player / کارت حافظه و کابلهای مربوطه
  • شارژر موبایل برقی و فندکی
  • همراه داشتن لیست تلفنهای ضروری هرکشور که ار آن عبور می کنید : پلیبس / توریست پلیس / امداد جاده ای و ...
  • مقداری سیم برق و بست کمر بندی / کش / تیوپ دوچرخه / نوارچسب برق
  • آدرس و تلفن سفارتخانه های ایران در کشور های عبوری
  • طناب بکسل
  • بیلچه
  • کیف پول کمری جهت بستن زیر لباس
  • نوارچسب پهن بزرگ و برق
  • تبر / چاقو بزرگ / اره کوچک
  • یک عدد ریموت / کلید یدکی ماشین
  • سایه بان بزرگ سبک به همراه نخ یا طناب نازک برای بستن آن
  • میز و صندلی تاشو (چمدانی) جهت غذا خوردن
  • سشوار و اتو
  • طناب و بند رخت
  • بخاری برقی 2 منظوره هم گرمکن و هم باد بزن (پنکه)

 

بخش 3 شروع سفر:

بدلیل ترافیک سنگین و عذاب آور اتوبان تهران - کرج ساعت 1:30 بامداد 96/5/30 به سمت باغی که در کرج داریم راه افتادیم و بعد از خرید وسایل از جمله غذاهای آماده هانی از فروشگاه شهروند به باغ رسیدیم و آنجا استراحت کردیم ، فردا صبح ساعت 9:30 حرکت را به مقصد مرز بازرگان آغاز کردیم. این مسیر که 901 کیلومتر طول دارد به ترتیب با عبور از:  تهران - كرج - هشتگرد - آبيك - شهرك محمديه - تاكستان - ابهر - خرمدره - زنجان - نيك پي - بستان آباد - تبريز - صوفيان - مرند - ايواغلي - قره ضياءالدين - مرگنلر - بازرگان  انجام می شود . به عقیده بنده سفر فقط رسیدن به مقصد نیست بلکه از زمان شروع به حرکت آغاز می شود و در طول مسیر هم باید از آن لذت برد بنابر این از عجله بیهوده و رانندگی شتاب زده خود داری نموده و آرامش خاطر را برای خود و همراهان ایجاد نمائید.

ضمنا برای دریافت اطلاعات سفرهای داخلی می توانید از سامانه مسیریابی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استفاده کنید.

همچنین برای اطلاع دقیق از مرزهای کشور ترکیه و نام آنها از هر دو کشور به این لینک مراجعه فرمائید.

 

ساعت 13:30 به زنجان رسیدیم و پس از صرف غذا و کمی استراحت و خواندن نماز ساعت 14:30 به سمت تبریز حرکت کردیم و  سرانجام ساعت 23 به مرز بازرگان رسیدیم . در مرز بازرگان باید برگه کاپوتاژ ، بیمه نامه ترکیه ، عوارض خروج نفری 25 هزارتومانی و اظهار نامه گمرکی را برای خروج ماشین ارایه کنید و بدین ترتیب ساعت 24 وارد ترکیه شدیم . ضمنا نام ترکی مرز بازرگان ( گوربولاغ  Gürbulak ) است.

پس از ورود به ترکیه چون اکثر شهرهای مسیر را قبلا بازدید کرده بودیم بدون توقف در آنها و از مسیرهای کمربندی مستقیم به سمت استانبول حرکت کردیم و سپس در شهر (ارزنجان Erzincan) استراحت کرده و ساعت 5 صبح به سمت استانبول حرکت کردیم ، در راه استانبول،  با باران و مه شدیدی برخورد کردیم که حرکت ما را خیلی کند کرده بود و سرانجام ساعت 1 بامداد روز 96/6/1 به استانبول رسیدیم و شب را در هتل خوابیدیم.

نکته : در سفرهایی که با ماشین انجام می شود می توانید در حومه و یا چند صد کیلومتری شهرهای بزرگ هتل بگیرید چون آنها خیلی ارزان تر هستند.

صبح فردا از استانبول به سمت مرز یونان حرکت کردیم .

در میانه راه خودروهای اروپایی با سرعت های خیلی سرسام آور و بیشتر از حد مجاز به سمت مرز در حرکت بودند ، پیش خودم گفتم شاید دوربینهای سرعت به ماشین اروپایی ها کار ندارد . ساعت 15:10 دقیقه به صف طولانی خودرو ها در مرز یونان ( Pazarkule Gümrük )  رسیدیم . تازه فهمیدیم علت سرعت بالای خودروها چه بود ؟ "سریع تر رسیدن به مرز و جلو افتادن در صف مرزی!!!"

 

مرز یونان

صف خودروها در مرز ترکیه - یونان (پازارکوله)

 

مرز یونان (پازارکوله)

مرز ترکیه - یونان (پازارکوله) ورودی از سمت ترکیه نام این مرز از سمت یونان (Kastanies)

 

تذکر مهم : لطفا بیمه بین المللی خودرو (کارت سبز) را از ایران تهیه کنید ....

 

دوستانی که به اروپا رفته بودند در خاطراتشان نوشته بودند که بیمه سبز اروپا را از ایران دریافت کرده بودند و پس از وقوع تصادف در اروپا بیمه ایرانی در آنجا بی ارزش بوده و با اینکه مقصر نبودند نتوانستند از مقصر حادثه غرامت بگیرند و با دست خالی به ایران بازگشته بودند ، بنده هم با توجه به این تجربه فکر کردم برم ترکیه یا از خود اروپا بیمه بگیرم بهتره ، بنا براین بدون بیمه وارد مرز شدم . البته مرز پازارکوله مرز رسمی یونان نیست و مرز اصلی ترکیه و یونان (ایپسالا) هست . خلاصه دردسرتون ندم بعد از کلی معطلی ساعت 17:05 دقیقه از ترکیه خارج شدیم و در صف ورود به یونان ایستادیم.

ساعت 20:40 دقیقه نوبت به مارسید ولی بدلیل نداشتن برک سبز (همون بیمه بین المللی اروپا) اجازه ورود به یونان را به ما ندادند و به ناچار به سمت ترکیه برگشتیم . بعدا متوجه شدیم ترکیه اصلا نمی تواند بیمه اروپا صادر کند و به ناچار به سمت مرز ( ایپسالا İpsala ) حرکت کردیم . فاصله مرز پازارکوله تا ایپسالا حدود 100 کیلومتر بود . پس از رسیدن به این مرز حدود 6 ساعت در صف ایستادیم و توانستیم از پلیس یونان بیمه 1 ماهه خودرو را به مبلغ 180 یورو تهیه کنیم.

 

مرز یونان

مرز ترکیه - یونان (ایپسالا) ورودی از سمت ترکیه

 

 

نقطه صفر مرزی یونان و ترکیه

مرز ترکیه - یونان (ایپسالا) نقطه صفر مرزی نام یونانی این مرز (Kipoi)

 


 

بخش 4 ورود به یونان:

پس از ارایه ویزا شینگن، کارت ماشین و بیمه نامه خودرو مهر ورود به اروپا در پاسپورتها زده شد و ما وارد یونان شدیم .

مهر ورود به حوزه شنگن تقریبا درکل اروپا متحد الشکل و بنا بر نوع مرز با آیکونی قابل تشخیص است ، مثلا مرز زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی مختلف هست که تصویر چند نمونه از آنها را برای شما می گذارم :

 

مهر ورود به یونان با ماشینمهر ورود به شینگن با هواپیمامهر ورود به شینگن با قطار

 

پس از ارایه ویزا ، کارت ماشین و بیمه ماشین وارد یونان شدیم .

پس از ورود به یونان GPS را برای حرکت به سمت بندر Igoumentisa تنظیم کردم و شروع به حرکت کردیم . باتوجه به زیبایی های جشم گیر یونان مسیر را از راه ناسیونال (غیر اتوبانی) برای GPS تعریف کردم و شروع به حرکت از راه کوهستان و طبیعت بکر و زیبای یونان کردیم .

 

نکته : هم اکنون بنده به جای GPS  از نرم افزار Sygic که به مبلغ 50 دلار با لایسنس کل جهان برای گوشی آیفون خریداریکردم در سفرهام استفاده می کنم که نه تنها از GPS Garmin که داشتم کامل تره بلکه مدام نقشه ها هم آپدیت می شود .

 

پس از طی حدودا 700 کیلومتر روز جمعه 1396/6/3 به شهرزیبای ساحلی و بندری ( ایگومنیسا Igoumentisa ) رسیدیم و بلافاصله جهت خرید بلیط کشتی اقدام کردیم ولی متاسفانه بدلیل ازدحام برگشت اروپایی ها به سمت اروپا تمام کشتی ها پربودند و جا به ما نرسید و به ناچار بلیط کشتی معروف Superfast را برای روز 2 شنبه ساعت 20:15 دقیقه گرفتیم . قیمت بلیط برای ماشین 113.80، بزرگسالان 73، بچه های زیر 15 سال 47.50 و کودکان 5.5 یورو بود .

 

igoumenitsa

بندر ایگومنیسا igoumenitsa

 

 

کشتی کروز سوپر فستبلیط کشتی یونان به ایتالیا

تصویر راست : کشتی Superfast   تصویرچپ : بلیط ماشین

 

 

بعد از تهیه بلیط شروع به گشت و گذار در شهر کردیم و به سمت کمپ ساحلی زیبایی در ایگومنیسا رفتیم و 3 شب در آنجا اقامت کردیم. کمپ دارای امکانات بسیار عالی و زیادی بود که مخصوصا برای من که بچه دارم خیلی عالی بود . ساحل زیبای اختصاصی (سواحل یونان یکی از شفاف ترین آبهای دنیا را دارد)  لوازم شنا ، تخته موج سواری ، انواع حمام ، دستشوئی ، لاندری ، آشپزخانه ، ظرفشورخانه ، رستوران ، فروشگاه و از همه مهم تر اینترنت WIFI رایگان.

 

ساحل شگفت انگیز یونان

کمپ کلامی بیچ  camping kalami beach greece

 

 این کمپ سایت پر از خانواده هایی از سراسر اروپا بود و ما بایک زوج فرانسوی و آلبانیایی دوست شدیم . اکثر اروپایی ها در قالب زوجهای 2 نفره یا خانواده با کمپر های بسیار مجهز در این کمپ سایت مستقر شده بودند که امکانات بعضی از آنها حتی تکمیل تر از یک منزل مسکونی بود .

امکاناتی از قبیل : حمام و توالت، اتاق خواب ، آشپزخانه ، ماهواره ، کولرگازی ، موتورسیکلت و دوچرخه ، و ....  در آنها موجود بود.

 

در ادامه توجه شما را به تصویر چند نمونه از این کمپرها جلب می کنم:

 

کمپرموتور سیکلت با صندوق عقب

انواع کمپرهاکمپرهای اروپایی

خودروهای کمپر اروپاییچادر مسافرتی خودرویی

یک نمونه خودروی کمپر آلمانی

چند نمونه کمپر

 

 

پس از توفیق اجباری که به خاطر بلیط کشتی ایجاد شده بود و اقامت به مدت 3 شب در این مکان با آن ساحل رویایی و آب بسیار زلالی که داشت، آماده حرکت به سوی بندر ایگومنیسا جهت Check in بلیط ها و آماده شدن برای مقدمات سفر باکشتی کروز شدیم.

 

در بندر بلیط ها را تایید و خانواده از مسیر سالن ترانزیت وارد بندرگاه شدند و من هم بطور مجزا از ورودی خودروها با ارایه بلیط و مدارک ماشین وارد بندرگاه شدیم.

بندر گاه هم مثل فرودگاه دارای گیت های متعددی است ، چون مسیر کشتی ها باهم فرق می کند . از این بندر زیبا برای بندرهای مختلفی کشتی وجود دارد .

 

سفر اروپا با کشتی

خط سیر کشتی های یونان

 

گیت خروجی برای بندر آنکونا شماره 10 بود ، در محوطه بندرگاه ماموران با بیسیم مشغول ساماندهی خودروها و کامیونها و تریلر هابودند و در همان محوطه گیت شماره 10 هم نسبت به نوع ، سایز، طول و ارتفاع خودروها آنها را برای مکانهای مختلف پارکینگ کشتی دسته بندی می کردند . ضمنا هنگام Check in بلیط یک نشانه برای آویختن به شیشه جلوی ماشین برای تمایز مسیر به هر خودرو می دادند :

 

بندر آنکونا

تابلویی که باید به آئینه جلوی ماشین آویزان می کردیم

 

حدودا 1 ساعت قبل از حرکت کشتی باید در لنگرگاه آماده می بودیم . در موعد مقرر مجددا خانواده از محل ورود مسافر و خودروها از رمپ مخصوص که به صورت 4 باند بود انجام گرفت . طبق تجربه دوستان می دانستم که پس از پارک خودرو و جا گیر شدن مسافران، دربهای پارکینگ بسته خواهد شد و دیگر امکان دسترسی به خودرو را نداریم ، بنابر این با هم فکری همسرم لوازم مورد نیاز در طول سفر را از قبل مشخص کرده بودیم. همسر و فرزندانم بخشی را با خود به کشتی برده بودند و الباقی را بنده با آسانسور بالا بردم .

مدت زمان سفر حدودا 17 ساعت و سرعت متوسط کشتی که من با GPS اندازه گیری کردم حدود 50 کیلومتر در ساعت بود.

 

سفر با کشتی از یونان به ایتالیا

ورودی مسافران سمت راست و 2 دهنه در هرطرف برای خودروها

 

کشتی بسیار بزرگ و دارای حدودا 11 طبقه بود که طبقات 6 تا 8 پارکینگ و در طبقه 9 اتاقها و سوئیتها و طبقات 10 به بالا رستوران و استخر و بار و ... بود.  تزئینات داخلی ، آسانسورها ، اتاق بازی کودکان و طراحی بسیار زیبا و خیره کننده ای داشت . برای من که تجربه بسیار خوبی از سفر دریایی بین المللی آنهم به همراه خانواده و بچه ها و همچنین ماشینم بود .

 

 

 کشتی کروز یونان به ایتالیاکشتی کروز یونان به ایتالیا

راهنمای طبقات کشتی که از سیستم WIFI مالتی مدیای کشتی اسکرین شات گرفتم

 

 

سفر از یونان به ایتالیا با کشتیاتاق بازی کودک کشتی سوپرفست

راه پله های کشتی کروزرستوران کشتی کروز

استخر کشتیعرشه بالایی کشتی

استخر داخل کشتیعرشه کشتی کروز

سفر به اروپا با کشتی

نمایی از طبقات و عرشه کشتی

 

بنده که فقط در این سفر مبهوت عظمت و بزرگی و تکنولوژیهای به کار رفته در این کشتی بودم. پارکینگ کشتی هم دارای نظم و سیستمهای خاصی بود . مثلا انواع پریزهای سقی قرقره ای جمع شو و دیواری برای یخچالهای کانتینری و برق یخچال کمپرها ، قلاب های مخصوص کف زمین برای مهار تریلرها هنگام طوفان احتمالی و انواع رمپ ها و جک هایی که با آنها بالا و پایین می شدند. تمام سیستم برق کشتی محافظت شده و دارای عایق ضد رطوبت بودند.

 


بخش 5 ورود به ایتالیا:

ساعت 11 روز بعد به بندر ( آنکونا Ancona) در ایتالیا رسیدیم . نمای شهر و شمایل بندر بسیار زیبا و جذاب بود . از بلندگوها اعلام شد که رانندگان با آسانسور به پارکینگ خودروها مراجعه کنند و مسافران از طریق پله ها به بیرون از کشتی بروند . البته رانندگان کمی زود تر به پارکینگ فرستاده می شوند.

بلافاصله و باسرعت خیلی زیاد تری از موقع سوارشدن کشتی تخلیه شد و در شهر بندری زیبای Ancona ایتالیا شروع به رانندگی به مقصد فلورانس ایتالیا کردیم . باتوجه به استراحت 17 ساعته در کشتی با انرژی زیاد و هیجان فوق العاده ای بعد از کمی خرید از فروشگاه راه فلورانس را پیش گرفتیم .

 

 فلورانس زادگاه رنسانس ایتالیا، شهر ژولیوس سزار و دانته، شهر هنر و معماری و تندیس‌گری‌ است؛  اين شهر بي‌شك يكي از زيباترين شهرهاي دنياست.

فلورانس همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردش‌گران دنیا و پایتخت هنر ایتالیاست. شهر به لحاظ مساحت کوچک به نظر می‌رسد اما تاریخ، فرهنگ و هنری به غایت وسیع و شگفت‌انگیز و قدیمی دارد؛ همانند رم به یک موزه بی‌سقف دیدنی می‌ماند و جای جای شهر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شور و حرارت مردم و توریست‌های بی‌شمارش از سرتاسر گیتی هم، روحی منحصر به ‌فرد به زیبایی‌های شهر تزریق کرده است. فلورانس بدون شک از زیباترین شهرهای دنیاست.

 

فلورانس ایتالیافلورانس ایتالیا

 

فلورانس ایتالیا

فلورانس ایتالیا

 

 

 بعد از گشت و گذار و اقمت در فلورانس به سمت پیزا حرکت کردیم ، ولی قبل از شروع به حرکت از طریق Booking.com یک هتل در شهر پیزا برای اقامت شب رزرو کردم . مسیر فلورانس به پیزا هم جذاب بود و شب به هتلی که در پیزا گرفته بودیم رسیدیم . وقتی رسیدیم رسپشن هتل تاریخ ایمیلی رو که براش آمده بود اشتباه گرفته بود و از دیدن ما شوکه شد . نمیدونم اتاق مارو به کس دیگری داده بود یا اتاق خالی نداشت ، که شروع به عذر خواهی کرد و یک سوئیت کامل شامل 2 اتاق خواب و سرویس و آشپزخانه و پذیرایی بصورت کاملا مبله را با همان قیمت در اختیار ما قرار داد.

خوشبختانه در این سفر توفیق اجباری مدام شامل حال ما می شد و ماهم از آن کمال استفاده را می کردیم :

 

 

پیزا ایتالیاهتل پیزا ایتالیا

هتل booking.comهتلی در شهر پیزا ایتالیا

هتلی جالب در حوالی پیزا ایتالیا

 

پس از استراحت کامل صبح به سمت میلان ایتالیا حرکت کردیم .

حدود ساعت 3 صبح به میلان رسیدیم چون فراموش کرده بودیم که هتل رزرو کنیم و از طرفی هم خستگی فراوان با علم به خطراتی که از ایتالیا بهمان گوشزد شده بود ، کنار خیابان اصلی شهر پارک کرده و پس از قفل کردن درب ماشین و بالاکشیدن شیشه ها مشغول استراحت در خودرو شدیم .

 

دزدان ایتالیایی:

بعد از مدتی بدلیل گرم شدن داخل ماشین مجبور شدم کمی شیشه ها رو پایین بکشم (در حدود 10 سانت) و مجددا مشغول استراحت شدم . ناگهان با صدای همسرم که می گفت دزد، برد ، بیدار شدم و فقط پای برهنه دنبال 2 نفر که چیزی به دهان گرفته بودند و بایک دست در کنار دوچرخه می دویدند ، دویدم . در چند سانتی متری آنها بودم که باسوار شدن روی دوچرخه از من دور شدند ، من هم از طرفی چون از ماشین دور شده بودم ، نگران ماشین شدم و پیش خودم گفتم لابد این یک نقشه بوده برای خالی کردن ماشین و سریع خودم رو به ماشین رساندم و الحمدلله همه چیز در امان بود . بعد از بررسی متوجه شدیم دوربین عکاسی حرفه ای Canon و 4 عدد عینک آفتابی و یک کلاه آفتاب گیر را به سرقت برده اند . خستگی و خواب آلودگی از یک طرف ، بیدار شدن به آن صورت و حس بدی که بعد از سرقت به آدم دست می دهد باعث شد کلا قید میلان و ایتالیا رو بزنیم و  از آدمهای کثیف و دزد ایتالیا متنفر شدیم.

البته پس از تماس با پلیس و مراجعه به محل اعلام کردند اینها مراکشی هستند و دله دزدی می کنند . پلیس برای ما پرونده ای تشکیل داد که فکر نمی کنم ارزش چندانی داشته باشه و بهمون گفت تا 3 ماه دیگه از هر ایستگاه پلیسی میتونید خبر بگیرید.

در راه بازگشت به ایران در یونان راننده ترانزیت ایرانی را دیدم که قبلا درجاده باهم با بوق خوش و بش کرده بودیم و از اینکه ما با ماشین سواری به اروپا رفته بودیم تعجب کرده بود و پرسید که تا کجاها رفتیم و بعد از توضیحات کامل ، قضیه سرقت را برای ایشان تعریف کردم ، تازه متوجه شدم ایتالیایی ها خطرناک تر از این حرفها هستند و او از تجربیاتش گفت ، و گفت دزدان از هر ابزاری اعم از اسپری و ... استفاده می کنند !! فقط نپرسیدم اسپری بیهوشی یا فلفل .

خلاصه خطر از بیخ گوشمان گذشت ، در حالی که در ترکیه، یونان ، فرانسه و سوییس امنیت خوبی حکم فرماست ظاهرا دوستان باید در ایتالیا دو دستی همه چیز را بچسبند.

 


 

بخش 6 مونت بلانک، رشته کوههای آلپ  و ورود به فرانسه

 

قله مونت بلانک کوههای آلپ

مسیرعبور از قله مونت بلانک (کوههای آلپ)

 

بی شک یکی از زیباترین و خاطره انگیز ترین بخشهای سفر،  مونت بلانک و شامونیکس هست (Chamonix-Mont-Blanc) روستایی زیبا و البته بسیار سرد و مه آلود ، جهت ورود به فرانسه باید از کوههای آلپ و همچنین بزرگ ترین قله آن که مونبلانک (Mont Blanc) نامیده می شود عبور کنید .

 اجازه بدهید در مورد رشته کوههای آلپ توضیحی بدم و بعد ادامه سفرنامه را تعریف کنم :

 

رشته کوه‌های آلپ (The Alps) یکی از عظیم ترین رشته کوه‌های اروپاست که از ۸ کشور اروپایی می‌گذرد.
رشته كوه‌هاي آلپ از اتریش و اسلونی واقع در شرق تا ایتالیا، سوئیس، لیختن اشتاین، آلمان، فرانسه و موناکو در غرب گسترده شده است. قله بلانک مرتفع‌ترین قله کوهستان آلپ است که حدود 4811 متر ارتفاع دارد و در مرز بین ایتالیا و فرانسه واقع شده است.

اين رشته كوه كماني شكل توسط ویلیام کولیج (W.A.B. Coolidge) (۱۹۲۶-۱۸۵۰ م) کوه‌نورد و تاریخ‌نگار معروف آلپ‌ها، این کوه‌ها را به سه دسته‌ی اصلی تقسیم کرد: گروه یک ـ آلپ‌های غربی از گردنه‌ی تاند (Col de Tande) تا سیمپلون (Simplon)، گروه دوم ـ آلپ‌های مرکزی از سیمپلون تا رشن شیدک (Reshen Scheideck) و استلویو (Stelvio)، گروه سه ـ آلپ‌های شرقی از شن شیدک تا راستاتر تاتوورن (Rastater Tauern). هر یک از این سه گروه به زیرگروه‌های چندی تقسیم می‌شود.

بلندترین قله‌ آلپ‌ها مون‌بلان (Mont Blanc) به معنای کوه سفید ۴۸۰۷ متر است و مجموع قله‌های مستقل بالای ۴۰۰۰ متر این رشته، ۵۲ قله است و اگر قله‌های چندگانه را نیز به حساب آوریم، این تعداد به ۶۲ می‌رسد.

قسمت عمده‌ آلپ را یخ و برف دائمی پوشانده و تعداد زیادی یخچال وجود دارد که طولانی‌ترین آنها گریت آلچ (Greal Alctsch) به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است.

گفته می‌شود نام انگلیسی آلپ از کلمه لاتینی آلپس گرفته شده که با کلمه لاتین آلبوس به معنای "سفید" مترادف است. رشته کوه آلپ عارضه‌ای طبیعی است که در نتیجه برخورد صفحات قاره‌های آفریقا و اروپا بوجود آمده و موجب ناپدید شدن بخش غربی اقیانوس تتیس شد که قبلا در بین این دو قاره قرار گرفته بود. فشار ناشی از این برخورد موجب خمیدگی و برآمدگی‌هایی شد که از دریای تتیس سر بر آوردند و به سمت شمال رانده شدند.

در کوه‌های آلپ تعداد بی‌شماری هتل، مهمان‌پذیر، پناهگاه و جانپناه وجود دارد، و در عین حال خدمات جانبی بسیاری مانند راهنمایان حرفه‌ای، گروه‌های نجات و انواع وسایل حمل و نقل کوهستانی در دسترس است.

کوه‌های آلپ، خاستگاه کوه‌نوردی بوده‌اند و از این‌رو نقشی بی‌بدیل در تاریخ این ورزش دارند، به طوری که در زبان‌های اروپایی، واژه‌ی آلپسینیسم Alpinism یا Alpinisme به معنای کوه‌نوردی (پیمایش کوه‌های بلند، پیمایش فنی کوه‌ها) به کار می‌رود.

گردشگران بسیاری در طول تابستان و زمستان به این ناحیه رفت و آمد می‌کنند. در طول ماه‌های دسامبر تا آوریل ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد در آلپ طرفداران بسیاری دارد. در طول تابستان اکثرا علاقه‌مندان به کوهنوردی و پیاده‌روی به آنجا مي‌روند. همه ساله در ماه جولای مسابقات دوچرخه سواری "تور فرانسه" به مدت سه هفته در منطقه آلپ برگزار می‌شود. اکثر شهرهای آلپ جاده‌های مناسبی دارند و می‌توان با ماشین در آنها تردد کرد.

 

حال که آشنایی بیشتری با آلپ پیداکردید خدمتتان عرض کنم جهت عبور از زیر بزرگ ترین قله آن تونلی وجود دارد که شما با پرداخت حدودا 40 الی 45 یورو (البته برای سواری) می توانید بدون هیچ نگرانی و با کوتاه ترین زمان از کشور ایتالیا وارد فرانسه شوید . البته این تونل بسیار پیشرفته و جالب دستورالعمل های خاص خودش را هم دارد که هنگام ورود به آن و پرداخت عوارض از گیشه مربوطه دستورالعمل آن را دریافت می کنید.

شاید برای شما جای سوال داشته باشد که این دستور العملها و مراقبت های ویژه برای چیست ؟ ابتدا باید راجع به خصوصیات این تونل بنویسم :

 

تونل مونت بلانک:

 

تونل مون بلان شهرهای شامونی مون بلان در فرانسه و کورمایر در ایتالیا را به هم متصل می‌کند. مسیر میان دو شهر را می‌توان حدود ۱۵ دقیقه با خودرو طی کرد.

 

کارگران فرانسه و ایتالیا در سال ۱۹۶۲ میلادی حدود ۳۰۰۰ متر زیر قله پرشکوه مون بلان در رشته کوه‌های آلپ پیش رفتند و در مرز دو کشور به هم رسیدند. هنوز چند سال دیگر باید کار می‌شد تا تونل مون بلان برای استفاده آماده شود.

در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۵ شارل دوگل، رئیس جمهوری فرانسه (چپ) و همتای ایتالیایی‌اش جوزپه ساراگات، تونل مون بلان را افتتاح کردند. مسئولیت این تونل به‌عهده هردو کشور است. دو شرکت فرانسوی و ایتالیایی هر یک مسئولیت نیمی از این پروژه را به عهده گرفته‌اند.

تونل مون بلان در عمق ۳۸۰۰ متری رشته کوه آلپ قرار دارد. قبل از ایجاد این تونل افرادی که می‌خواستند از طرفی به طرف دیگر بروند، با مشکلات فراوانی روبرو بودند. مون بلان واژه‌ای فرانسوی و به معنای کوه سپید است. در زبان ایتالیایی به آن مونته بیانکو می‌گویند که همان معنی را می‌دهد.

تونل مون بلان شهرهای شامونی مون بلان در فرانسه و کورمایر در ایتالیا را به هم متصل می‌کند. مسیر میان دو شهر را می‌توان حدود ۱۵ دقیقه با خودرو طی کرد.

طول تونل مون بلان ۶/ ۱۱ کیلومتر است. خطر این تونل دوجانبه بودن مسیر آن است. طبق قوانین باید هر خودرویی نسبت به خودروی جلوی خود فاصله‌ای ۱۵۰ متری را حفظ کند. حداکثر سرعت خودروها در این تونل نیز ۷۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. مرز میان دوکشور جایی در نزدیکی ورودی ایتالیا به این تونل است.

در سال ۱۹۹۹ (۱۶ سال پیش) یک کامیون بلژیکی در تونل مون بلان آتش گرفت. در این حادثه ۳۹ نفر جان باختند. هنوز پس از سال‌ها تحقیق علت حادثه به طور دقیق روشن نشده است. به احتمال زیاد پرتاب یک سیگار به تونل سبب آتش‌سوزی در محموله این کامیون شده بود.

آنچه مشخص شده این است که سیستم هوای داخل تونل امکان خارج کردن سریع گازهای خطرناک آتش‌زای درون تونل را نداشته است. در چنین شرایطی سیستم‌های هشداردهنده‌ی تونل نیز خوب عمل نکردند. محل حادثه در بخش فرانسوی تونل بود، اما از طرف شرکت ایتالیایی کنترل می‌شد.

افتتاحیه تونل مونت بلانک

تونل مون بلانک

آتش سوزی در تونل مون بلانک

تصادف تونل مون بلانک

پس از حادثه مزبور تونل مون بلان سه سال تمام بسته بود. تمام بخش‌های تونل نوسازی شدند؛ به ویژه سیستم‌های مدرن ضد آتش‌سوزی در تونل به فعالیت پرداختند. در سال ۲۰۰۲ میلادی تونل مون بلان بار دیگر باز و تردد در آن آغاز شد. آتش‌سوزی مون بلان سبب شد که بحث‌هایی در سراسر جهان برای تامین امنیت هرچه بیشتر تونل‌های بلند به راه بیفتد.

مراقبت از تونلی که بیش از ۱۱ کیلومتر طول دارد، مخارجی نیز در بر دارد. به همین دلیل برای عبور از این تونل مخارج تونل از مسافران دریافت می‌شود. هزینه عبور از ورودی فرانسه ۵/ ۴۳ یورو تعیین شده. این هزینه از ورودی ایتالیا گران‌تر است. (۲۰/ ۴۴ یورو)

تونل مون بلان هنوز هم مسیری بسیار ضروری و کوتاه میان فرانسه و ایتالیا است. در سال گذشته میلادی روزانه حدود ۵ هزار خودرو از این تونل گذشتند. کامیون‌ها به صورت پنج‌تایی به همراه خودرویی محافظ از تونل عبور می‌کنند. این امر نیز یکی دیگر از اقدامات ایمنی تونل پس از آتش‌سوزی سال ۱۹۹۹ است.

 

 

عوارضی مونت بلانک

باجه عوارض تونل (بدلیل سرقت دوربینم به ناچار از اینترنت عکس بالا را دانلود کردم)

 

قبض عوارض مونت بلانکتونل مونت بلانک

عوارض تونل

 

 

دستورالعمل تونل مونت بلانک

دستورالعمل استفاده از تونل

 

 

 

 

 

ورودی تونل مونت بلانک

ورودی تونل

 

تونل مونت بلانک

طول این تونل حدود 11 کیلومتر هست

 

تونل مونت بلانک

 

 

تونل مونت بلانک

 

پس از عبور از تونل گذرگاهی بود، که پلیس فرانسه در حال کنترل خودروها بود و طبق معمول از میان آنهمه خودرو عبوری تا پلاک ایران رو دید دستور توقف داد و از همان شیشه راننده پاسپورتهایمان را کنترل کرد و همان سوالات همیشگی : از کجا آمدی / به کجا می روی / در ایران شغلت چیست ؟ / برای تعطیلات آمدی و ....     پرسیده شد (البته با کمال احترام) و پاسپورتها را پس داد و ما ادامه مسیر را دنبال کردیم .

 

 در ادامه وارد فرانسه شدیم و پس از بنزین زدن به خودرو و خرید به سمت سوئیس حرکت کردیم .

 

ادامه دارد ....

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction