مدتی بود که ماشین ماکسیمای بنده آب کم می کرد و علت را نمیدانستم ، یک روز تعطیل تصمیم گرفتم مشکل را بررسی کنم.

ابتدا رادیاتور و منبع بغل را پرکدم و با ماشین بیرون رفتم ، پس از رسیدن به مقصد آب داخل موتور گرم شده بود و مطمئن بودم که ترموستات باز شده است.

لذا از همسرم خواهش کردم کمی گاز دهد تا بر اثر فشار واتر پمپ محل نشتی را پداکنم .

پس از مشاهده زیر ماشین متوجه شدم نشتی از انتهای موتور و سمت اتاق هست

بلافاصله درب موتور را باز کردم و متوجه شدم از شلنگی که به رادیاتور بخاری در داخل اتاق متصل شده آب نشت دارد. خوشحال از این موضوع که علت را یافتم به منزل برگشتم و بعد از خنک شدن موتور اقدام به بررسی مشکل کردم.

ابتدا شروع به باز کردن بست شلنگ کردم که به محض تماس پیچ گوشتی با بست متوجه شل بودن غیر عادی بست شدم و فکر کردم مکانیک قبلا فراموش کرده این بست را سفت کند . لذا تصمیم گرفتم برحسب تجربه قبل از سفت کردن بست وضعیت شلنگ را چک کنم که پوسیدگی یا ترک نداشته باشد . وضعیت شلنگ نرمال بود و ایندفعه نوبت لوله رادیاتور بخاری بود که وضعیتش چک شود . به محظ بررسی متوجه شکستگی زیر لوله شدم و این شکستگی در حدی بود که به هیچ هنوان امکان اتصال شلنگ و آب بند شدن آن وجود نداشت و بدلیل موقعیت بد آن امکان تعمیر نیز وجود نداشت.

لذا به فکر تعویض آن افتادم .

پس از بررسی ماشین و اجزاء داخلی ماشین و گشت و گزاری در یـــــو تیـــــــــوپ متوجه شدم که چه بلایی برسرم آمده .

آری باید به ترتیب جهت دسترسی به رادیاتور بخاری و تعویض لوله رابط آن قطعات زیر از ماشین باز شود :

  1. جعبه داشبود و محفظه آن
  2. صندلی برقی شاگرد به جهت سهولت در کار
  3. ایربگ شاگرد
  4. مجموعه فن کولر و بخاری
  5. اواپراتور کولر (تخلیه گاز کولر و جداکردن آن)
  6. و سرانجام بازکردن لوله زانویی رابط بخاری

 در ادامه تصاویر مر بوطه را جهت بهره برداری ضمیمه کرده ام :

 

عکس لوله آب رادیاتور شکسته

ابتدا داشبورد را مطابق شکل زیر باز می کنیم :

پس از داشبورد و صندلی نوبت به جداکردن ایربگ هست :

مطابق شکل زیر عمل کنید

 

حالا گاز کولر را با جداکردن رابط آلومینیومی از داخل موتور پشت اتاق خارج کرده و لوله هارا با آچار 10 و آلن 5 باز می کنیم :

 

و سپس موتور بخاری و کولر و اواپراتور کولر را خارج می کنیم :

و اکنون به لوله بخاری دسترسی داریم .

 تا اینجا با موفقیت و خوبی سپری شد ، اما فردا که برای خرید قطعه معیوب به بازار رفتم متوجه شدم که این قطعه وجود خارجی ندارد و به گفته لوازم فروشان باید با رادیاتور کامل خریداری شود که قیمت فابریک آن 800 هزار تومن و چینی 120 هزار تومان که پس از ساعتها گشت زدن هیچ کدام از این موارد هم وجو نداشت.

القصه ، پس از ناامیدی و خستگی به خانه برگشتم و تصمیم گرفتم که ادامه کار را به فردا موکول نمایم

فردا صبح دیدم راهی به جز تعمیر آن ندارم و ناگهان فکری به ذهنم رسید و آنهم تعمیر قسمت شکسته با فلزی بود که زنگ نزند و خورده هم نشود و چی بهتز از مس.

لذا یک عدد موف (در اتصالات برق صنعتی استفاده می شود) نمره 150 را تراشیدم و به گ.نه ای که نیمی از آن در لوله رابط و نیمه دیگر آن داخل شلنگ شود آماده کردم :

و سرانحام پس از بریدن قسمت شکسته قطعه جدید را با چسب دوقولوی اپوکسی پرقدرت و مقاوم در برابر دما پوشانده و در لوله جا زدم :

و پروژه با موفقیت به پایان رسید .

 

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction