گرایش مهندسی برق قدرت:

مهندسی قدرت با ٬تولید ٬انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و ساخت برخی دستگاه‌های مربوط به آن نظیر ترانسفورمرها ٬ ژنراتورهای الکتریکی ٬ موتورهای الکتریکیو تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز سروکار دارد.این گرایش، به عنوان قدیمی ترین گرایش در رشته مهندسی برق، خود به چندین زیرگرایش تقسیم می‌شود.در مبحث انتقال و توزیع، روش‌های مختلف انتقال برق اعم از کابل‌های هوایی و زیرزمینی، اصول مهندسی فشار قوی و همچنین مدیریت شبکه توزیع و توزیع بهینه را مطالعه می‌کنند.برای مثال ٬می‌توان با بهینه‌سازی شبکه‌های برق‌رسانی ٬ تا حد زیادی از تلفات در شبکه جلوگیری نمود که این‌کار موضوع این گرایش از مهندسی قدرت است.مبحث حفاظت نیز به بررسی انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی‌ای می‌پردازد که در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، و تاسیسات الکتریکی و نیز انسان‌ها را در برابر حوادث مختلف محافظت می‌کنند.گرایش ماشین‌های الکتریکی شامل ژنراتورها، ترانسفورمرها و موتورهای الکتریکی می‌شود که این شاخه از زمینه‌های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.گرایش الکترونیک قدرت به طراحی و بهره‌بردای از تجهیزات الکترونیکی ویژه سیستم‌های قدرت می‌پردازد.این تجهیزات باید با ولتاژ و جریان‌های بالا سازگار باشند. ماشین‌های الکتریکی ۳، بررسی سیستم‌های قدرت ۲، حفاظت سیستم، رله و حفاظت، اصول مهندسی عایق و فشار قوی، تولید و نیروگاه، طراحی و توسعه شبکه و مدیریت توزیع از اصلی‌ترین دروس این گرایش می‌باشند.

تاریخچه برق صنعتی در کشور ایران:

 

 

برق صنعتی و تاریخچه آن در کشور ایران بر میگردد به تولید برق صنعتی در سال 1283 ه.ش با بهره برداری از یک مولد 400KW  در خیابان چراغ برق تهران آغاز گردید و در سال 1316 مؤسسه برق تهران تحت نام دایره روشنایی تهران که زیر نظر بلدیه ( شهرداری ) ادره میشد به اداره  کل برق تغییر نام یافت و در همین سال مولد 6000 KW  زیر نظر شهرداری شروع به کار نمود و بالاخره در سال 1338 نیروگاه با 4 واحد توربین بخار هر یک به قدرت 5/12 MW  مشغول به کار گردید . به طوریکه تا پایان سال 1338 به بعد شرکتهای مختلفی عهده دار سرویس دهی برقی به مشترکین بودند در سال 1341 به منظور تشکیل برق منطقه ای جهت تولید و توزیع برق سازمانی به نام سازمان برق ایران ایجاد گردید و پس از تشکیل وزارت آب و برق در سال 1353 به وزارت نیرو تغییر نام یافت .

تاریخچه برق صنعتی در شهر جهرم

در ابتدا تأمین برق صنعتی در شهر جهرم برای استخراج آب از چاههای کشاورزی به منظور آب رسانی به باغهای مرکبات و خرما بود در صورتی که در شهرهای دیگر اولین مصرف برق برای تأمین روشنایی بوده است دیگر آنکه مولدهائی که بصورت تجاری در جهرم به کار افتاد با فرکانس 60 هرتز بودند و به این علت در توسعه های بعدی ، بر خلاف معمول در جاهای دیگر کشور از همین فرکانس استفاده شد و تا سالها برق جهرم با همین فرکانس تأمین می شد .

قبل از جنگ جهانی دوم ( سال 1320 ) عده ای از معتمدین اقدام به تأسیس شرکت سهامی برق جهرم نمودند که ضمن مشارکت با یکدیگر مولدی به قیمت 25 هزار تومان خریداری کرده و عهده دار تولید و توزیع برق صنعتی شدند ولی متأسفانه با اوج گیری جنگ جهانی دوم ، قبل از نصب و بهره برداری از آن به همان صورت توسط دولت به شیراز برده و تلاشها بی نتیجه ماند .

در سال 1326 توسط دولت کارخانه آبیاری جهرم زیر نظر بنگاه مستقل آبیاری ایران که مرکز آن تهران بود با هدف تأمین برق صنعتی چاه های آب کشاورزان و اهالی تأسیس شد .

در همان سال اولین مولد سیار به قدرت 25 کیلووات به منظور آزمایش برداشت آب از چاه به جهرم آورده شد و ضمن راه اندازی ،  آزمایش مورد نظر توسط چند پایه فلزی و نصب چند لامپ تا حدود 500 متری محل نصب شده هر شب به مدت 2 ساعت معابر روشن می شد که این مولد پس از سه ماه به تهران برده شد .

در سال 1327 سه دستگاه دیزل ژنراتور شیکاگو مستعمل به قدرت 150 کیلووات با فرکانس 60 هرتز از وزارت جنگ خریداری و پس از حمل به جهرم در سال 1328 شروع به بهره برداری گردید ابتدا محوطه کارخانه و سپس به منازل اطراف برق داده شد .

بااستقبال زیاد مردم شرکت آبیاری در سال 1340 مبادرت به خرید و نصب دو دستگاه توربین هر یک به قدرت 1250 کیلووات با فرکانس 60 هرتز از شرکت براوان سوئیس نمود.

درسال 1350 یک دستگاه مولد اینتر پرایز 3500 کیلوواتی مستعمل از از شیراز به جهرم حمل و نصب شد پس از تأ سیس وزارت نیرو ( 15/3/1343 ) و تصوییب اساسنامه شرکت های برق صنعتی منطقه ای در آذرماه همان سال ،‌ تأسیسات برق جهرم نیز به شرکت برق منطقه ای فارس واگذار گردید .

 در مرداد ماه 1360 توسط یک خط 66 کیلووات که از ایستگاه 66/230/400 کیلووات فسا تغذیه می گردید به شبکه برق سراسری پیوست و در تاریخ 6/3 /1371 پست 20/66/230 کیلوولت جهرم با دو ترانس قدرت به ظرفیت 125 مگاولت آمپر و دو خط 230 کیلوولت که یکی از ایستگاه 400 کیلوولت فسا و دیگری از ایستگاه 230 کیلووات لار به ایستگاه 230 کیلووات جهرم وارد می شود  مورد بهره برداری قرار می گیرد .

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction